PromZ Vak 01-2021
8 Promotioneel Het aandeel van promotionele producten in de omzet van het bedrijf verschilt van land tot land. Wereldwijd komt dat aandeel op 20% van de retailactiviteiten, in de Benelux is het promotio- nele echter zo goed als evenredig aan het retailstuk. Binnen de Benelux zijn er ook verschillen. Jan Lieckens: “De Belgische markt is qua omzet dubbel zo groot als de Nederlandse. Cartamundi is heel bekend in België. We komen er ook veel in de media. In Nederland is dat minder.” Cartamundi staat ook sterk in Duitsland en Frankrijk. “In Scandinavië zit nog een andere sterke speler. In veel markten zijn we leider vooral met de spellen omdat we titels van spellen hebben die onze eigendom zijn en waar we dus exclusiviteit op hebben. Dat maakt ons sterk.” Zeker in België is Cartamundi bekend om de klassieke speelkaar- ten, sinds jaar en dag ook een geliefd promotioneel artikel. De activiteit in standaardspeelkaarten en standaardpokerkaarten is stabiel, aldus Lieckens. De klassieke kaartspelen worden vooral ingezet voor kleinere acties van bedrijven zoals relatiegeschen- ken of opendeurdagen. De aantallen van die stokken gaan van 100 tot een paar duizend. De afgelopen jaren is het bedrijf voor de kleinere oplagen naar digitale druk overgestapt. “Tot en met 1500 spellen werken we sowieso digitaal en 100 spellen is het minimum aantal. Minder dan 100 is niet rendabel. Je kunt wel voor lagere aantallen de doosjes personaliseren. Een bank die 50 kantoren heeft, kan zo voor elk kantoor een 20-tal doosjes individueel laten maken. Hogere aantallen gaan naar offset,” zegt Jan Lieckens. De klas- sieke kaarten zijn geen echte groeimarkt voor Cartamundi. “Als we daar 5 tot 10% groeien is dat veel.” Carrefour’s zero-waste voetbalactie In de lente en zomer van 2020 voerde Carrefour in België een grote spaaractie met voetbalkaartjes rond de Rode Duivels in samenwerking met Cartamundi. De klanten kregen bij hun aankopen aan de kassa kaartjes met Rode Duivels en met de Red Flames in een vierluik. In zo’n vierluik stak ook vaak een kortingskaart voor bekende kaartspelen die een voetbaljasje hadden gekregen. Die actie was gepland met het oog op het EK2020. Het uitstel met een jaar van dat toernooi weerhield de supermarktketen er niet van die actie toch door te laten gaan zoals gepland. Opvallend was dat het een zero-waste actie was. Normaal zouden dergelijke kaartjes in een plastic folietje verpakt zijn geweest. Maar een eerdere actie van concurrent Delhaize met bouwsteentjes in plastic zakjes, riep hevige negatieve reacties op van de Delhaize-klanten wegens te veel afval. De briefing van Carrefour was dan ook dat er geen plas- tic aan te pas mocht komen. “We hebben daar ervaring mee. We hebben al verpakkingen gemaakt van zero-waste voor andere klanten. Dat systeem is door onze ingenieurs gefinetuned voor Carrefour,” aldus Jan Lieckens. “Het was een vierluik dat werd vastgehouden door wat wij noemen snottebelletjes: twee puntjes van biologisch afbreekbare lijm. Die lijmpuntjes kun je afpellen en ze laten geen resten na. Je maakt zo’n vierluik open, scheurt de verschillende kaarten via perforaties van elkaar en zo verzamel je een spel.” De vierluiken waren steeds verschillend en in het off- set drukproces werd ervoor gezorgd dat de spelers in gelijke hoeveelheden voorkwamen. Jan Lieckens promz vak be l g i ë z 2021 - nummer 1 - promzvak.nl 53
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5