PromZ Vak 01-2021

D e afspraak (coronaproof op afstand...) met Jan Lieckens was in de tweede wee k van januari. Normaal zou je hem dan op de beursvloer van PSI in Düsseldorf verwachten. Wat is echter anno 2020-2021 nog normaal... PSI 2021 werd immers afgelast. Maar al zou PSI in januari door- gegaan zijn, dan nog zou je er geen stand van Cartamundi gevonden hebben. “Vorig jaar hebben we PSI gedaan en toen al - nog voor er sprake van corona was - hebben we beslist in 2021 niet meer deel te nemen. De laatste jaren merkten we ook dat PSI snel aan het achteruitgaan was. De beurs was vooral voor onze Duitse collega’s en zij hadden de bedoeling om dit jaar echt niet deel te nemen. Er waren tussen aanha- lingstekens veel minder interessante bezoekers, vooral voor onze Duitse organisatie. Er kwamen de laatste jaren steeds minder klanten over de vloer. Voor België en Nederland was dat vrij stabiel, maar niet voor onze Duitse collega’s.” Cartamundi had bij de PSI-beurs wel één van de leukere standen. De medewerkers van het bedrijf ‘lokten’ de beursgangers met de vraag om ‘even’ een spelletje met kaarten mee te komen spelen. Niets menselijks is de distributeurs vreemd: ook zij zijn exemplaren van de homo ludens.... Grootste bordspellen fabrikant Sinds 1970 is die homo ludens de eindconsument van de Cartamundi producten. Cartamundi - de naam slaat op ‘kaar- ten van de wereld - werd in dat jaar in het Vlaamse Turnhout opgericht door Brepols (dat ook kaartspelen drukte), Biermans en Van Genechten. Turnhout was en is nog altijd een stad van drukkers. Maar Cartamundi is méér dan een vestiging in Turnhout. In Turnhout staat nog steeds de hoofdzetel, maar men heeft ook productiefaciliteiten in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, in Azië, Voor ‘promotional sales‘ is de Benelux-markt voor spellenfabrikant Cartamundi belangrijk. Bovendien is de vraag naar spellen in het corona-jaar 2020 sterk gestegen. PromZ-Vak sprak met Jan Lieckens, senior account manager promotional sales Benelux bij Cartamundi. ‘De mensen zijn in de corona- crisis massaal gaan spelen’ Jan Lieckens (Cartamundi) DOOR AD VAN POPPEL in het Midden Oosten en Europa. Sinds de overname van Hasbro in 2015 is het bedrijf ook de grootste bordspellenproducent ter wereld. Als spellenfabrikant heeft Cartamundi in de tweede helft van 2020 kunnen profiteren van de groeiende belangstelling van consumenten voor spellen en puzzels (bordspellen, diverse kaart- spelen). Die trends was al gaande voor de corona-crisis, maar de lockdowns van 2020 zijn als het ware een turbo op de vraag geweest. Jan Lieckens zegt dat zijn divisie ‘promotional services’ het vorig jaar aanvankelijk moeilijk had. “Die markt is vanaf maart inéén geklapt. Die is stilgevallen - ongelooflijk. We zaten tot en met maart op budget. Maar van april tot en met september hebben we 30 tot 50% verloren. In oktober, november, december is het echter weer ongelooflijk gaan boomen, tot maal vijf.” Cartamundi is ook producent van retailproducten en daar heeft het bedrijf een zeer goed jaar gehad. “Iedereen, vooral bol.com, amazon.be, alibaba, bestelde als gekken spellen. We hebben orders moeten weigeren. Onze productie kon niet meer volgen. Dat was vooral voor de grote spellenmakers als Jumbo, Mattel, Hasbro, 999- games. Spellen zijn het hardst gegroeid bij de online-aanbieders. Alle spellen/puzzelproducenten zaten vol in heel Europa, in heel de wereld zelfs. Mensen zijn tijdens de eerste corona-crisis mas- saal spellen gaan spelen.” Van de andere kant heeft men ook de negatieve gevolgen van de crisis ondervonden. Cartamundi heeft wereldwijd in meer- dere landen productie-eenheden en bij besmettingen onder het personeel was men verplicht tijdelijk de sluiten. “In zo’n drukke periode is het nooit goed dat je productie moet verminderen. Op het slechtste moment zat onze hele wereldproductie op 85% van de capaciteit.” 52

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5