PromZ Vak 01-2021

En…. we zijn live seconden een boodschap ‘de ether’ in zenden naar het publiek. Mits goed uitgevoerd, zorgen live video’s voor meer binding met klanten. Ook kunnen ze een gevoel van exclusiviteit teweegbren- gen; uiteindelijk behoort iedere kijker die live inschakelt in zekere zin toch tot een select gezelschap. Daarnaast heeft de livegang iets persoonlijks in zich en is het een uitstekend middel om meer van jezelf als persoon of organisatie te laten zien, laat Corinne Keijzer van social-media-platform Digital Moves weten. De spreker treedt immers in direct contact met de kijker. “Het interessante is ook dat jij de regisseur bent die alles bepaalt; van de bood- schap tot het kanaal dat het beste werkt. Voor de ene doelgroep is Facebook geschikt, soms is het serieuzere LinkedIn een betere optie. Naast dat je er interactie en binding mee krijgt, is live gaan ook een instrument ommeer van de doelgroep te leren. Via inter- actie –doordat kijkers via een chatfunctie live en direct kunnen reageren- kom je er meteen achter wat ze van je vinden. Zolang de content interessant is, kunnen livestreams bovendien nieuwe doelgroepen aanboren”, zegt Keijzer. Content is cruciaal En daarmee zijn we bij een wezenlijke vraag beland. Want: wat is interessante content? Voor goede antwoorden moet elke regisseur bijna een beetje in het hoofd van de doelgroep kruipen. Gelukkig is er wel iets algemeens over te zeggen. Zo is keihard reclame maken voor een product doorgaans een minder goed idee, maar het weg- geven van kennis juist weer wél. Wetenswaardigheden delen dus, en andere interessante informatie. Bijvoorbeeld in de vorm van interviews met experts en andere voor de kijker relevante gasten. “Vertel verhalen over je vakgebied. Overweeg het maken van how-to-video’s of probeer een kijkje in de keuken van je bedrijf te geven. Met boeiende content ontstaat er een noodzaak om te blijven kijken en ook een volgende keer weer op je livestream in te tunen”, zegt Keijzer. Wel is waakzaamheid geboden ten aanzien van de lengte. Hou het kort en krachtig, luidt het credo. Of zoals Kerdijk het verwoordt: “Je wilt de aandacht vasthouden. Een mens krijgt per dag miljoenen impulsen op zich afgevuurd, dus moet je niet te lang van stof zijn. Rondetafelgesprekken nemen natuurlijk wat meer tijd in beslag; het liefst maximaal anderhalf uur. Zorg na afloop altijd voor een linkje naar de uitzending. Zo kunnen mensen die er niet bij waren later ook nog je video zien.” Beeld en geluid Ten aanzien van de techniek kun je als livestreamer alle kanten op en het zo gek maken als je wil. Camera’s zijn er in alle soorten, kwa- liteiten en prijscategorieën. Al is het gebruik van een smartphone ook een optie. Een professionele partij die kwaliteit levert kan voor de nodige ondersteuning zorgen, al is dat geen must. Zolang je maar enkele spelregels volgt. In zekere zin verschilt live gaan niet zo heel erg veel van televi- sie maken en gaan dus voor een deel ook dezelfde wetten op. Haperingen in beeld en geluid kunnen rommelig en amateuristisch overkomen en doen een merk meestal geen goed. Kijkers haken namelijk snel af als die niet op orde zijn, meent Floyd Aanen. Hij is journalist, een ervaren televisiemaker en is nu werkzaam bij Dutchcowboys. “Het moet gewoon kloppen. Audio is ontzettend belangrijk. Het gebruik van een externe microfoon is een grote aanrader. Een grote investering hoeft dat niet te zijn. De microfoon is er al voor een paar tientjes. Met een plopkap eromheen sluit je bepaalde geluiden 8 FOTO: Yvette Wolterinck FOTO: Floyd Aanen FOTO: Kbaal.com Corinne Keijzer Floyd Aanen Tino Kerdijk z 2021 - nummer 1 - promzvak.nl 49

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5