PromZ Vak 01-2021
P&D Solutions: nieuwe generatie marketing & product development agency 8 s tar t up Breda verhuisden ze naar Amsterdam en waren ze getuige van de ondergang van Supremia bij de start van de coronacrisis. Ze willen het er eigenlijk niet meer hebben over die tijd. “Het was stiekem altijd al een droom om ooit zelf een bedrijf te starten”, zo stelt Djura. “Dus toen de curator ons vroeg of we eventueel wilden overstappen naar een nieuwe eigenaar zeiden we in koor ‘nee’.” “We zijn echt midden in de coronacrisis begonnen”, gaat Puck verder. “We hebben altijd vertrouwen gehad in eigen kunnen, dus dit ging ons ook lukken. Het blijft toch voor een belangrijk deel een gunmarkt. We hadden weliswaar een relatiebeding, maar de markt is groot genoeg. Wij gaan voor de kansen die anderen niet pakken en dat is een goede keuze geweest.” Ondersteuning marketing en inkoop De core-business van P&D Solutions is het ontwikkeling van product- en verpakkingsoplossingen voor marketing en inkoop- afdelingen. “We zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van marketing gerelateerde producten of productop- lossingen” legt Puck uit. “Onze kracxht ligt dan voornamelijk op het gebied van creatie, ontwikkeling, compliance, sustainability, maar ook bij een effectieve distributie en ga zo maar door. Neem als voorbeeld een brillenfabrikant. Die wil zich bezig houden met het ontwerpen, maken en vermarkten van brillen. Maar niet met de productie van de hoesjes. Dat nemen wij volledig uit handen. Zij kunnen dus volledige focus leggen op waar ze goed in zijn en wij doen de rest.” “Daarnaast zijn we bezig met promotionele concepten”, vult Djura aan. 95% van wat er gemaakt wordt in onze markt onder de noe- mer duurzaam is dat absoluut niet. Zo zijn we een samenwerking aangegaan met een bedrijf dat honderd procent circulair textiel maakt. En dan gaan we wel zover dat we zelf ook een hele lijn bedenken, waarvan wij vinden dat daar een markt voor is. We gaan daarin echt heel ver. We zijn continue op zoek naar partners met wie we kunnen samenwerken om het verschil te kunnen maken voor onze klanten.” Nieuwe werkwijze P&D Solutions werkt met een flexibele schil van specialisten. Volgens Puck is dat de nieuwe manier van werken. “De branche fluctueert enorm. Het ene moment groeien de bomen tot in de hemel en het volgende moment staan distributeurs aan de rand van een faillissement. Veel van de bedrijven in onze branche zijn enorm traditioneel. Grote panden, veel voorraad, vast personeel en een grote showroom. Dat is niet meer van deze tijd. De toe- komst ligt in het reduceren van kosten en investeren in kennis. Waarom investeer je in een grote showroom als iedereen alles digitaal kan opzoeken. Met een fysieke showroom ga je de oorlog niet winnen. Waar je die wel mee gaat winnen is vragen beant- woorden als: welke productiemethodes zijn er, welke materialen kun je gebruiken, wat zijn de trends (ook buiten de branche), hoe kun je innoveren? Dat is kennis waar die marketeer en die inkoper om zit te springen. Heb je die kennis niet zelf, dan koop je die op “Een brillenfabrikant wil zich bezig houden met het ontwerpen, maken en vermarkten van brillen. Maar niet met de productie van de hoesjes. Dat nemen wij volledig uit handen.” 2021 - nummer 1 - promzvak.nl 43 z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5