PromZ Vak 01-2021

8 I k tref Jurriaan via Zoom en hij zit ontspannen voor een sobere muur waardoor het tafeltje met thee en thee benodigdheden naast hem goed tot zijn recht komt. “In Nederland doen we meestal een zakje thee in een kopje, daar gooien we kokend water over en dat laat je een aantal minuten trekken. Dat is het. Bij een Chinese theeceremonie laat je de verschillende smaaknuances van een klein beetje gecon- centreerde thee in verschillende keren schenken tot hun recht komen. Je proeft bijvoorbeeld in het begin jasmijnbloesem en na acht keer schenken proef je perzik. Al die aroma’s worden in verschillende lagen uit hetzelfde beetje thee gehaald.” Met twee ouders in het vak is de promotionele industrie Jurriaan Jansen met de paplepel ingegoten. Na een studie geschiedenis en omzwervingen in Mexico en Spanje, kwam hij dan ook in 2013 in de business terecht toen hij samen met vader Hans de markeTEArs oprichtte: een promotioneel bedrijf dat zich uitsluitend richt op thee. Jansen is inmiddels theesommelier en kan er zowel zijn fascinatie voor het natuurproduct als zijn commerciële talent in kwijt. Een gesprek met theesommelier, historicus en mede-eigenaar van de markeTEArs Jurriaan Jansen Hoe zijn je vader en jij op het idee gekomen om juist thee in te zetten als promotioneel product? “Na water is thee het meest gedronken drankje ter wereld. Als je het cadeau geeft wordt het ook gebruikt. Het leent zich daar- door uitstekend voor de promo-industrie. Bovendien is het een natuurlijk en vriendelijk product en dat spreekt me erg aan. Mijn vader was altijd geïnteresseerd in wijn en er zijn veel overeen- komsten met thee. Net als wijnsommeliers heb je bijvoorbeeld ook theesommeliers. Wij vonden het leuk om samen die stap te maken naar dit specialisme in de vorm van een eigen bedrijf.” “Het ‘lifestyle merk’ LoyalTea (opgezet door Bert Pennarts, Arno en Bert Groenendijk – red.) was er net en wij hadden dit merk, ‘Net als wijn kan thee ook een nieuwe smaaklaag creëren’: Jurriaan Jansen z 2021 - nummer 1 - promzvak.nl 25

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5