PromZ Vak 01-2021

9 “Waardering van medewerkers en relaties zal alleen maar belangrijker worden” Ingmar Emmen Art Poetry & Design Wat van 2020 mag verdwijnen en wat mag in 2021 juist komen? “Wat mag verdwijnen is het coronavirus en alle (verborgen) ellende die dit met zich meebrengt. Die ellende is op te splitsen in een gezondheidsdeel (dat is waar we het allemaal voor doen) in een sociaal deel (we hebben tenslotte allemaal de behoefte aan sociale contacten) en in een economisch deel. Er staan toch een boel bedrijven onder water, alhoewel het voor onze eigen bran- che ook weer nieuwe kansen heeft geboden. Wat mag komen, is uitzicht op betere tijden, waarin we weer enigszins normaal met elkaar kunnen communiceren (worden we niet allemaal gek van dat ge-Zoom en ge-Teams…?) en we weer normaal onze klanten kunnen bezoeken. Ik vond het binnen mijn eigen bedrijf, maar ook binnen de branche een genoegen om te zien hoe wendbaar we zijn om klanten ook in moeilijke tijden te blijven verrassen.” Wat gaat volgens jou de belangrijkste trend van 2021 worden? “Als je mij vraagt om in de glazen bol te kijken, dan denk ik dat 2021 nog even op dezelfde voet verdergaat als 2020. Waardering van medewerkers en relaties zal alleen maar belangrijker worden, niet alleen met kerst maar ook door het jaar heen. Dat geldt ook voor de hang naar sociaal contact – online, maar later in het jaar ook zeker offline. Bedrijven met de beste hybride constructies (on- en offline) en daarop aangepaste concepten zullen hoge ogen gooien.” Wat verwacht je zakelijk van dit jaar? “Ook bedrijven voelen de drang om weer ‘echt’ contact te maken met hun relaties en medewerkers. De vraag is alleen wanneer dat weer kan. Niemand weet hoe het er nu eigenlijk uit gaat zien en wanneer we weer terug kunnen naar enigszins normaal. Dat ga je zakelijk natuurlijk ook terugzien. Ik voorzie dan ook nog steeds een grote behoefte om relaties en medewerkers te waarderen, zowel online als offline. De eerste helft van het jaar zal het vooral op afstand verbinden zijn en de tweede helft van het jaar biedt weer meer perspectief op persoonlijk verbinden. Zodra dat laatste weer kan, zullen bedrijven nog even de kat uit de boom kijken om vervolgens juist die relaties en medewerkers weer persoonlijk in het zonnetje te zetten.” Wat moeten we over je weten, wat we nog niet weten? “Het is voor mij een jubileumjaar. Ik zit al 25 jaar in de relatiege- schenken, spaarprogramma’s en kerstpakketten, in allerlei rollen en functies. In 2018 nam ik afscheid als algemeen directeur van de Makro om als zelfstandig ondernemer verder te gaan met Art Poetry & Design en nog steeds geniet ik enorm van het werk dat we doen. We helpen onze klanten waarderen; dat is toch een groot goed.” Welke persoon inspireert je het meest? “Ik heb niet echt een rolmodel – ik geniet veel meer van de men- sen omme heen, zowel zakelijk als privé. Wel heb ik veel respect voor wat mijn vader heeft gedaan. Hij was als ondernemer actief in de horeca, met restaurants, kantines en discotheken, en hij had een artiestenbureau. In deze tijd van buigen of barsten moet ik zeker aan hem denken – hij was een voorbeeld van iemand die altijd bezig was met omschakelen en die wist dat je je continu moet aanpassen.” z 2021 - nummer 1 - promzvak.nl 23

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5