PromZ Vak 01-2021
9 COLUMN Een goed idee springt in je hart. J e zit wéér in zo’n ellendige ZOOM-meeting. Het is misschien wel de vierde vandaag. Je bent scherm-moe (wat mij betreft nu al het woord van 2021). Tussen de digi- tale vergadertijgers zit er altijd wel een sukkel die aan komt zetten met dingen die al duizend keer gedaan zijn, gewoon niet kunnen of alleen kunnen als je schat-hemeltje-rijk bent. Zo’n irritant figuur dat leuke achtergronden op zijn scherm heeft gezet. Vandaag zit ie, gut wat grappig, voor de piramide van Cheops. Je ziet al dat hij zit te wippen op zijn stoel. Hij wil wat zeggen bij de w.v.t.t.k. (of eigenlijk w.v.o.h.s.k., wat verder op het scherm komt). En ja hoor, daar komt ie. Hij houdt een zak knikkers omhoog en zegt dat hij een idee heeft hoe hij dat heerlijk ouderwetse spel, dat jij vast ook hebt gespeeld toen je jong was, nieuw leven in wil blazen. Je zucht. In deze digitale tijd komt dat irritante ventje aanzetten met gla- zen kikkers, God-beter-het. Samen met je collega’s lach je het honend weg en gaat over tot de orde van de dag. Kunnen we die gozer niet ontslaan? Zo zijn er drie platenmaatschappijen die the Beatles resoluut de deur hebben gewezen. Is het manuscript van Harry Potter door meer dan 10 uitgevers honend afgewezen en werd Christiano Ronaldo door de scouts van PSV te licht bevonden. Ik ben bang dat ik het knikkeridee ook niet meteen enthousiast had omarmt. Natuurlijk zijn er legio voorbeelden te bedenken van ideeën die je he-le-maal te gek vindt, die uiteindelijk alleen maar geld gekost hebben. Hoe beoordeel je nou of een idee goed is? Het eerlijke antwoord is: geen idee. Als algemeen of creatief directeur worden er elke dag ideeën aan me voorgelegd. Vanuit de functie heb ik een bijzondere bevoegdheid: ik mag bepalen wat wel en wat niet leuk is. Mijn subjectiviteit is verkozen tot de objectieve waarheid van het bureau. Dat kan geweldig frustrerend zijn voor de creatieve teams. Soms worden ideeën gewoon neergelegd, een andere keer uit- bundig aangeprezen. Soms een paar krassen, een andere keer helemaal uitgewerkt. Eigenlijk maakt dat allemaal niets uit want een goed idee springt in je hart. Het beneemt me zelfs even de adem. Het probleem is dat het zelden een gemeenschappelijke emotie is. Hoe enthousiast je ook bent, een klant kan net zo verliefd worden op dat schrale idee dat je ernaast hebt gelegd om het eerste idee nóg meer glans te geven. Heel soms maak ik mee dat iedereen enthousiast is. Dat iedereen denkt, shit, had ik dat maar bedacht. Alleen dan weet je zeker dat je met een prijswin- naar te maken hebt. Lodewijk van der Peet New Business Director BrandBase z 2021 - nummer 1 - promzvak.nl 19
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5