PromZ Vak 01-2021
Harman Kardon is een merknaam met veel historie, net als zustermerk JBL. Toch zijn deze merken nog maar sinds kort actief in de wereld van gifts en premiums. Grote A-merken zetten de audio-gadgets van Harman Kardon en JBL graag in voor promotionele doelein- den. Maar de bluetooth speakers en oortelefoons vinden ook steeds vaker hun weg naar bijvoorbeeld kerstpakketten van bedrijven. Harman Consumer Nederland draaide beste jaar ooit M cDonald’s, Pepsi, Emporio Armani – het is een greep uit de merken die al eens de luidsprekers en koptelefoons van JBL en Harman Kardon hebben ingezet voor promotionele acties. De aantrekkingskracht van producten als de JBL Go en de JBL Clip zorgt er ook voor dat ze al in diverse kerstpakketten zijn beland. Geschenken als hand- doeken en glazen blijven altijd populair, weet Sales Manager Bas van de Rijt van Harman Consumer Nederland. “En natuurlijk zijn aanbieders ook creatief met bijvoorbeeld de mogelijkheid om mokken te voorzien van een print van je eigen stad. Maar wij zijn zeker een alternatief.” Van de Rijt werkt al 23 jaar voor Harman Kardon. Hij heeft het bedrijf zien veranderen van een organisatie met 2.800 mede- werkers wereldwijd en 17 collega’s in Amsterdam, tot 30.000 werknemers nu, van wie 140 in Nederland. Revolutie Harman Kardon heeft z’n naam te danken aan oprichters Sidney Harman en Bernard Kardon. Vanaf 1953 leverden zij een grote bijdrage aan de ontwikkeling van de hifi-industrie. Harman Kardon liep voorop met alles-in-een apparaten die een goede audio- beleving boden aan een breed publiek. Hun stereo-installaties betekenden een revolutie in de huiskamers. Bernard Kardon verkocht na een paar jaar zijn aandeel in het bedrijf, maar Sidney Harman heeft zich nog tot op zeer hoge leef- tijd actief bemoeid met de onderneming. In de jaren zeventig trok hij zich terug uit Harman Kardon omdat hij adviseur werd van de Amerikaanse president Carter. Maar een paar jaar later kocht hij de onderneming weer terug van Beatrice Food, na een periode die zich kenmerkte door mismanagement en verkoop van de meeste onderdelen van de Harman-organisatie. Sidney Harman bouwde de onderneming weer gestaag uit. In de loop der tijd voegde hij verschillende merken toe aan het portfolio, zoals AKG, JBL en JBL Pro, Infinity en Mark Levinson. In 1986 ging Harman International Industries naar de beurs. Harman bleef aan tot 2007 als CEO en een jaar later trad hij op 88-jarige leeftijd af als directievoorzitter. In 2011 overleed hij op 92-jarige leeftijd. Een jaar daarvoor had hij nog Newsweek gekocht voor 1 dollar, inclusief 47 miljoen dollar aan schulden. Sterke positie Sinds 2017 is Harman onderdeel van elektronicagigant Samsung. Samsung had al een sterke positie in producten als koelkasten, wasdrogers, telefoons en tv’s. Maar ze misten nog de link met de automotive-wereld, vertelt Van de Rijt. Harman is – ook met merken als B&O en B&W – een belangrijke speler in de automo- tive-sector: 60 procent van de auto’s ter wereld is uitgerust met audio-apparatuur van Harman. Daarnaast heeft het concern ook een grote professionele tak. Complexen als het Sidney Opera House en de Walt Disney Studios zijn voorzien van professionele geluidsapparatuur en verlichting van Harman. De derde pijler van het Harman-imperium vormen de lifestyle- divisies, oftewel: alle producten die gerelateerd zijn aan de consument. “Binnen onze divisie draait het om twee merken: JBL en Harman Kardon”, zegt Van de Rijt. “We leveren normaliter aan de retail.” De link met de wereld van gifts en premiums is vooral ontstaan door het merk JBL, legt hij uit. “Met JBL zijn we in Europa marktleider in bluetooth draagbare speakers; we hebben een marktaandeel van 65 procent.” Interesse in gifts en premiums De specifieke aandacht van Harman voor de wereld van gifts en premiums is nog van redelijk recente datum, legt Van de Rijt uit. “Daar zijn we vier jaar geleden mee begonnen en sinds drie 8 z 2021 - nummer 1 - promzvak.nl 15
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5