PromZ Vak 04-2020
Distributeurs gaan vanuit hun showroom online het gesprek aan met eindklanten 9 en een pitch-video waarin je jullie bedrijf, een productengroep of een speciaal thema voor het voetlicht brengt. Het streven is naar dynamische presentaties, want dit is de opmaat naar het online live contact wat je uiteindelijk wil bewerkstelligen. Als dis- tributeur kun je hiervoor zelf het materiaal aanleveren of gebruik maken van de diensten van PromZ. We hebben voor het maken van video’s en 360 graden foto’s aantrekkelijke prijsafspraken gemaakt met professionele filmers en fotografen. Afspraken plannen Eindklanten kunnen op PromZ Showroom een voorselectie maken door de deelnemende distributeurs te filteren op productgroepen en/of provincie. Ook kun je als distributeur kiezen om actiematig extra op te vallen door een presentatie op de homepage. Als een opdrachtgever geïnteresseerd is geraakt in een bepaalde distributeur, kan zij in de agenda op de presentatiepagina een online meeting plannen. Als distributeur kun je in deze agenda vooraf aangeven wanneer je beschikbaar bent voor een video- call vanuit je showroom. Je kunt zelf kiezen via welk online platform je wilt communiceren met de aanvrager, door via het PromZ Showroom een zogenaamde ‘meeting invite’ te sturen van bijvoorbeeld Zoom, Teams, Google Meet of Skype. Het Showroom-platform zorgt vervolgens voor de herinneringen, zodat geen van beide partijen de afspraak vergeet. Professionele kwaliteit Voor een effectieve online meeting moet de kwaliteit van beeld en geluid goed zijn. Juist omdat het belangrijk is om de showroom in het gesprek te betrekken. Een video-call tussen twee mensen achter een bureau voegt weinig toe aan een normaal telefoon- gesprek. Het contact wordt levendiger wanneer je kunt opstaan en producten uit de showroom kunt pakken en tonen. Het is dus verstandig om te zorgen voor een goede camera, een mobiele microfoon en extra belichting. Ook hier kan PromZ bij helpen. We bieden voor een gereduceerde prijs drie livestream-sets aan, die zorgen voor goed beeld en geluid terwijl je als distributeur vrijelijk door je showroom kunt bewegen. Naast de professionaliteit van de presentaties en de kwaliteit van de livestream, wordt het succes van PromZ Showroom natuurlijk ook bepaald door het aantal opdrachtgevers dat het platform weet te vinden. Het gedurende twee decennia opgebouwde en geactualiseerde eindklantenbestand door PromZ Magazine, PromZ.live en de e-nieuwsbrieven vormen daarvoor een uit- stekende basis. Daarnaast krijgt PromZ Showroom haar eigen marketingcampagne via verschillende print- en online media. Om het (online) live karakter van het platform te benadrukken worden regelmatig online thema-events georganiseerd, waar- bij de deelnemende distributeurs direct beschikbaar zijn voor livestream-contact vanuit hun showroom. Om deelname aan het online event extra aantrekkelijk te maken kunnen de bezoekers seminars volgen, meedoen aan quizzen en online netwerken. Positief effect Met de introductie van het Showroom-platform vult PromZ het hiaat tussen de ProductZfinder – de online zoekmachine voor promotionele producten – en PromZ.live – het evenement waar tastbare marketing het best toch haar recht komt. Bedrijven die al deelnemen aan de ProductZfinder krijgen op hun bedrijfsprofiel ook een knop naar hun Showroom. Op termijn worden PromZ Showroom en de ProductZfinder verder met elkaar geïntegreerd, zodat een opdrachtgever naadloos kan switchen tussen het zoe- ken naar een product en het zoeken naar een distributeur. Verder is de verwachting dat het succes van PromZ Showroom ook een positief effect zal hebben op het aantal bezoekers op PromZ.live. De trend (van voor de coronapandemie) in evene- mentenland is dat communities zich online opbouwen en dat dit de behoefte versterkt om live events voor diezelfde groep te bezoeken. Met het verdwijnen van de lockdown zal deze behoefte alleen maar groter zijn. PromZ Vak PromZ Showroom gaat live in januari, waarna vol gas zal wor- den gegeven om opdrachtgevers naar het platform te trekken. Eenmaal op stoom, zal ook PromZ Vak een eigen Showroom- platform krijgen waar leveranciers vanuit hun showroom online het gesprek aangaan met distributeurs. “Dit platform zorgt voor de digitale ontsluiting van jouw showroom, waarbij het mogelijk is om via een online meeting vanuit je showroom het gesprek aan te gaan met opdrachtgevers.” z 2020 - nummer 4 - promzvak.nl 53
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5