PromZ Vak 04-2020
9 we gekopieerd en naar de professionele markt gebracht. Er is eigenlijk geen merk in Europa dat zo’n grote retaillijn heeft, met een omzet van 270 miljoen euro. Dat geeft ons een voorsprong, omdat die producten al door de consument zijn gekocht en getest. Die tactiek paste ik twintig jaar geleden ook al toe, toen ik Regatta Professional voor het eerst op de markt bracht.” Retail als testcentrum Andere merken zijn zeker ook bezig om nieuwe, innovatieve producten op de markt te brengen, erkent Wijnhoven. “Maar zij hebben niet een retaillijn die ze een groot testcentrum biedt. Dat zorgt er namelijk voor dat je de juiste pasvorm al hebt, dat het materiaal klopt, dat de knopen op de plek zitten waar ze horen. De promotionele en de werkkledingmarkt lopen altijd achter de mode aan, maar wij kunnen heel snel innovatieve producten op de markt brengen.” Wijnhoven geeft een voorbeeld: “Regatta had al een ski-jack dat zichzelf verwarmt. Er zit een soort batterij in, zodat je het rugpand kunt verwarmen. Zeker voor de werkkleding is dat een innovatie die we uit de skimarkt konden trekken.” Eén soort transfers Kleding bedrukken doet Arvas niet zelf, maar het bedrijf heeft wel een eigen tak voor transfers: YouFocus. “We leveren aan relatiege- schenkenbedrijven en andere wederverkopers die zelf bedrukken of partijen hebben die dat voor ze doen”, zegt Wijnhoven. Arvas heeft het alleenrecht op de levering van de transfers van het beurs- genoteerde Avery Dennison uit Amerika. “Met YouFocus bieden we één transfer voor alle doeksoorten. Het is een soort Coca-Cola- principe; er zit een geheim recept achter dat het mogelijk maakt om één en dezelfde transfer te gebruiken op alle soorten textiel, op softshell, maar ook op sportkleding of op een werkkledingjack. Dat zorgt ervoor dat onze distributeurs minder voorraad hoeven aan te houden. Het maakt het gebruik van transfers veel gemak- kelijker. En we hebben maar één prijslijst – je hoeft niet een half boekwerk door te nemen. In al onze merken zie je dat we kiezen voor vooruitgang. Daarmee bedoel ik dat we niet alleen gaan voor meer omzet, maar dat we ook efficiënter willen leveren en meer marge aan de distributeurs kunnen bieden.” Data-analisten Met marketing- en salesondersteuning helpt Arvas de distributeurs ook verkopen. “Zij hebben vaak een heel breed assortiment dat bestaat uit veel meer dan alleen kleding. Ze kunnen niet over alles diepgaande kennis hebben.” Wijnhoven vertelt dat een team van data-analisten de hele dag niets anders doet dan data aanreiken die voor de afnemers interessant kunnen zijn. “Zo hebben we de bouwwereld in kaart gebracht: waar zitten de bedrijven? Waar is behoefte aan? Welke promotionele kleding kopen ze, en welke werkkleding? Hoe gebruiken ze hun logo’s? Met die informatie gaan we naar de distributeurs, zodat zij vervolgens de bouwbe- drijven kunnen benaderen. Daar gaan we heel ver in, omdat we denken dat het de toekomst is.” Duurzaamheid Duurzaamheid is een van de kernwaarden van Arvas, stelt Wijnhoven. Regatta Professional biedt ook een duurzame lijn waarvan de prijs niet veel afwijkt van de standaardmodellen, vertelt Wijnhoven. “Klanten maken ook steeds vaker de keuze voor die duurzame producten. En YouFocus loopt in de heatseal- transfermarkt voorop doordat alle inkten watergedragen zijn. De transfer is recyclebaar en de kwaliteit van het water is gezuiverd.” Verhuizing In april van dit jaar is Arvas al helemaal losgekoppeld van Wiltec, vertelt Wijnhoven. “We zouden ook verhuizen naar een ander pand. Dat is door corona uitgesteld, maar in het eerste kwartaal van 2021 gaat het wel gebeuren. We zitten dan niet meer in het grote holdingpand. We willen die hele lijn doorsnijden. Ik wil weg van de discussies dat we ergens in de verte hetzelfde bedrijf zijn. We zijn in de holding zusterbedrijven van elkaar, maar Arvas gaat nooit naar de eindklant. Wiltec doet dat wel en is een klant van ons, maar ze kunnen ook bij concurrenten kopen. In één op de drie gesprekken die we met potentiële afnemers hebben komt de naam Wiltec nog steeds naar boven. Maar we zijn losstaande bedrijven. En het is uiteindelijk heel eenvoudig: als ik één keer naar de eindklant stap, kan ik wel inpakken.” Inhaalslag Arvas is inmiddels goed voor ruim 10 miljoen euro omzet. Tot september stond de promomarkt door corona onder druk, vertelt Wijnhoven. In die fase draaiden andere merken van Arvas, zoals de medisch gecertificeerde handschoenen van Showa, juist heel goed. “Maar de laatste maanden draaien we weer helemaal op budget. Ik heb het gevoel dat er een inhaalslag plaatsvindt, omdat veel mensen doorhebben dat hun bedrijf niet zo hard geraakt wordt als ze hadden gedacht. Ze zien dat ze door moeten, dat ze de medewerkers weer werkkleding moeten aanmeten of dat ze een goed gevoel aan hun klanten willen geven. We merken het zeker in de transfermarkt, want transfers worden alleen maar besteld als er kleding wordt verkocht.” Voor 2021 staat er een ‘stevige groeiambitie’. “Maar ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken.” z 2020 - nummer 4 - promzvak.nl 49
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5