PromZ Vak 04-2020

DOOR ALLARD FREDERIKS W e gaan even terug in de tijd: Rob Wijnhoven begon 28 jaar geleden zijn eigen bedrijf in Eindhoven, gericht op promotionele kleding. “In eerste instantie waren we alleen in Nederland actief, maar later ook in het buitenland. Ik had een eigen merk, Foggia, voor T-shirts en polo’s. Het Engelse merk Regatta benaderde me; zij waren sterk vertegenwoordigd in de retail, met meer modische producten voor de betere outdoorwinkels. Ze zoch- ten aansluiting bij een ander merk voor de promo- en werk- kledingbranche.” Wijnhoven ging met de Engelsen in zee en zette Regatta Professional op in de Benelux en in Duitsland. “In 2008 heb ik deze tak aan Regatta terugverkocht. Het andere merk, Foggia, heb ik verkocht aan een Canadees bedrijf.” Hij deed het een paar maanden rustig aan. Toen begon de financiële crisis. Het Engelse Uniform Brands vroeg Wijnhoven of hij hun productlijnen wilde opschonen. “Het kwam als een interim-job op mijn pad maar dat liep volledig uit de hand: ik was uiteindelijk tien jaar algemeen directeur. Toen was het genoeg geweest. Ik zat veel in vliegtuigen, was verantwoordelijk voor heel Europa. Dat wilde ik niet meer.” Ook Regatta had hij in die periode onder zijn vleugels. Exclusief voor distributeurs Twee jaar later kwam Wijnhoven in contact met industriële groot- De naam Arvas is nog relatief nieuw in de markt. Maar het bedrijf is leverancier van mer- ken die zich al bewezen hebben, van werkhandschoenen tot promotionele kleding. Rob Wijnhoven van Arvas was zelf ruim twintig jaar geleden verantwoordelijk voor de introduc- tie van Regatta Professional. Hij legt uit hoe deze business-to-business kledinglijn profiteert van de innovaties van retailzuster Regatta. En hoe Arvas distributeurs helpt met verkopen. “We gebruiken de innovatie- kracht van retailmerken” Arvas ondersteunt distributeurs met marketing en sales handel Wiltec. “Zij hadden een aantal merken in hun assortiment waarmee ze zich op distributeurs wilden richten. Dat ging tot op dat moment moeilijk omdat de naam Wiltec in de weg zat. Ze stonden bekend als leverancier voor grote eindklanten, maar dat was natuurlijk ook de markt van de distributeurs.” Wijnhoven werd verantwoordelijk voor de opbouw van een geheel nieuw onderdeel: Arvas. “In Arvas zitten nu de merken die we exclusief verkopen aan distributeurs. Wiltec is ook een klant van ons. We zijn een zelfstandige groothandel. Omdat we nieuw zijn, lijken we een startup.” Maar niets is minder waar, legt Wijnhoven uit, want in Arvas zijn al verschillende bestaande mer- ken vertegenwoordigd. Zo benaderde Regatta Wijnhoven begin 2020 met de vraag of hij de Professional-lijn weer wilde oppakken en aan distributeurs zou willen verkopen. Regatta is al ruim veertig jaar actief als retailmerk, met een eigen skilijn en outdoorkleding. De Professional-lijn richt zich helemaal op werkkleding en promotional wear. Door de consument getest De nauwe link met de retailkennis van het Regattamerk is een belangrijke unique selling point, meent Wijnhoven. Het illustreert de slogan van Arvas: Brands for progress. “Voor de Professional- lijn kunnen we de mooie kleding gebruiken die in de retail heel goed loopt. Producten, doeksoorten en matenschema’s hebben Rob Wijnhoven 48

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5