PromZ Vak 04-2020
9 Spaarsystemen worden digitaal Retailers werken ook met BergHOFF-producten voor spaar- acties. In België wordt door retailers nog veel gewerkt met klassieke spaarzegels en spaarkaarten die aan de kassa uitgereikt worden. Rabin Houben verwacht echter dat die spaarzegeltjes zullen verdwijnen en dat de spaarsystemen digitaal worden. “Er zijn meer en meer platforms waar de consument online kan gaan,” zegt hij. Prostitueren Rabin Houben haalt enkele merken aan van elektro- en andere keukenapparaten die hun naam geleend hebben aan producten die via spaaracties verkrijgbaar zijn met grote kor- tingen. Veelal zijn dat niet reguliere producten die in winkels onder die naam verkocht worden. De kwaliteit is net iets anders dan die van het ‘echte’ merkproduct. Houben: “Dan is het het imago dat aangeboden worden. Maar wat bereik je daarmee? Dat is het prostitueren van de merknaam. De consument wil een degelijk product hebben en er zijn voor- deel mee doen, zeker in België”. geen verschil tussen de producten die de consument in de winkel kan kopen en de producten die bij promotionele acties of die als zakelijke geschenken of beloning worden gegeven. “Ons product kan ook in de retail gevonden worden en zal hetzelfde zijn.” Houben maakt bij het ‘premium- en retailassortiment’ nog wel een kanttekening. “Als een grote retailer een nationale actie wil doen met bijvoorbeeld een BBQ-set dan kan BergHOFF dat in exclusiviteit ontwikkelen. Maar na de campagne zal dat wel in de retail belanden,” aldus Houben. Datzelfde geldt voor een campag- nes met mediagroepen (bijvoorbeeld voor de webshop van een krant) die een product voor een bepaalde periode in exclusiviteit heeft. “Dat is de kracht van de wisselwerking tussen business to business en retail,” zegt hij. Give-aways? BergHOFF kan echter geen exclusiviteit bieden aan één dis- tributeur, maar er kan met distributeurs, zo stelt Houben, op promotioneel vlak wel iets exclusiefs uitgewerkt worden. “We hebben immers één van de meest promotionele productgroepen die ik ken. Iedereen is voor ons een potentiële klant,” zegt hij. Is BergHOFF dan ook een partner voor give-aways of is men meer gericht op de business gifts? Logischerwijze hangt veel af van het beschikbare budget en of er al dan niet met bijbetaling gewerkt wordt. Een spatel bij twee pakken pannenkoekenmix behoort tot de mogelijkheden. En als er bijbetaald moet worden, dan zal dat weinig problemen opleveren, want “.... BergHOFF is immers een merk,” zoals Houben zegt. En: “Dagdagelijks kun je onze produc- ten gebruiken. Wat heb je aan een wegwerp-gadget? De mensen willen iets functioneels. Dat zal zeker zo voor de komende zes tot twaalf maanden zijn.” Rabin Houben refereert in dat verband naar congressen. Voorlopig is omwille van Covid-19 het concept om op één plaats een eve- nement te houden waar dan uit alle windstreken de deelnemers naar toe komen, niet toepasbaar. Maar de nood om te com- municeren blijft. “De congressen gaan nu digitaal. Dan heb je echter geen lanyard of congresmap nodig, maar de bedrijven willen de deelnemers wel iets geven,” aldus Houben. “Als je thuis een digitaal seminarie volgt, dan kun je daarna iets leuks om te eten maken. Dat biedt nieuwe ideeën voor promoties. Je kunt de deelnemers iets toesturen dat ze kunnen gebruiken, bijvoorbeeld een snijplank.” z ‘Consument wil een ijkpunt’ 2020 - nummer 4 - promzvak.nl 47
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5