PromZ Vak 04-2020

8 H et Belgisch merk van kook- en tafelproducten BergHOFF richt zich niet alleen op de retail, maar ook op de b-to-b markt. Daar zijn de producten inte- ressant als premium en als businessgift. Zeker in een tijd dat de iedereen meer aan huis gebonden is om het coronavirus in te dijken. Pal aan de E313-snelweg in het Belgisch-Limburgse Beringen staat de showroom van BergHOFF Belgium. BergHOFF biedt zo’n 1500 kwaliteitsartikelen voor de keuken en de tafel in een brede waaier van prijzen. Van een flesopener tot een hele pannenset. ‘Betaalbare kwaliteit en design’ heet het op de website. “Dat kan omdat BergHOFF wereldwijd actief is en we zo een heel groot volume hebben,” aldus Rabin Houben, commercial director BergHOFF Belgium. “De consument wil leuke en toffe producten voor de keuken. Kwalitatief, creatief en innovatief en dat voor een faire prijs.” Houben zegt tevreden te zijn over de manier waarop de zaken momenteel in de coronatijden verlopen. “De consumenten zijn zich meer bewust geworden van keuken- en tafelgerei,” aldus Houben. “Ze wonen en werken thuis en moeten meer de eigen maaltijden bereiden. Ze zijn erachter gekomen dat ze meer producten in de keuken nodig hebben. Een wokpan, een pan- nenkoekenpan, een messenset... Dat voelen we nu heel sterk aan.” Houben vraagt zich af of de mensen in de nabije toekomst nog zo massaal naar het werk zullen gaan nu ‘working from home’ waar het kan een onderdeel wordt van het normale leven. “We krijgen al signalen uit de keukenwereld. Wat heb je voor een keu- ken nodig: een fornuis of een kookplaat, een gootsteen en kraan, een ijskast, tafels, stoelen.... Een klant van ons heeft zelfs al een aanvraag gekregen om een klein bureau in de keuken te maken.” In en rond het huis Houben wijst ook naar loyalty- en incentiveprogramma’s. Bij het digitaal inruilen kiest men niet meer altijd voor een tegoedbon, maar voor producten die in en rond het huis gebruikt kunnen worden. En die wil men dan thuisbezorgd krijgen. BergHOFF kan in zo’n geval ook de hele logistieke afhandeling voor zijn reke- ning nemen. “We zetten al langer in op digitale communicatie en logistiek. We waren al voorbereid op deze periode zonder dat we het wisten,“ aldus Houben. Voor Houben zit België in een digitale ontwikkeling die aan- gezwengeld wordt door het thuiswerken en door de Zoom-, Teams- en Skype-vergaderingen. “De bedrijven zijn toch op zoek naar contact met hun werknemers, klanten en contacten voor ondersteuning en voor het geven van een goed gevoel. Dat loopt ook allemaal digitaal, met promoties en loyalty-acties,” zegt hij. Het is dan ook belangrijk die productstroom die het digitale con- tact genereert, te kunnen verwerken. Retail BergHOFF-artikelen zijn in de klassieke retail verkrijgbaar en zijn daarnaast ook in het b-to-b traject te vinden als incentive, als ‘beloning’ voor aankopen (in een spaarsysteem met zegeltjes of met een digitaal equivalent). BergHOFF werkt aan het imago en de merkbekendheid via product placement (recent bijvoorbeeld bij een Vlaamse versie van de populaire bake-off-programma’s en bij Vlaamse soap-series als ‘Thuis’). Die link tussen retail enerzijds en businessgifts en premiums anderzijds is belangrijk. “Als je een product dat de consument nergens in de retail vindt, promoti- oneel aanbiedt, hoe wordt de waarde er dan van bepaald? De consument wil een ijkpunt. En de consument heeft tegenwoordig toegang tot veel informatie,” aldus Rabin Houben. Er is dan ook “We waren al voorbereid op deze periode zonder dat we het wisten“ 2020 - nummer 4 - promzvak.nl 43

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5