PromZ Vak 04-2020
8 DOOR PETER VAN GESTEL D e PSI is vooral nostalgie. “Ik kom er al sinds de start van mijn carrière”, is een veelgehoord argument om in januari naar Düsseldorf af te reizen. Het is voor veel mensen in de promo-industrie een bedrijfsuitje. Paar dagen beurs, gezellig borrelen met leveranciers, een goed hotel en op woensdagavond ‘los’ in de SUB. En ik moet bekennen, ik ben er ook niet vies van. Maar is dit reden genoeg om er te blijven komen, of moet het concept worden aangepast om interessant te blijven? En is de nieuwe datum die nu gekozen is (18-20 mei red.) niet een veel betere datum voor een inter- nationale beurs? Een aantal grote suppliers zoals Xindao en PF staan er niet meer als exposant. Dat was echter al voor corona uitbrak bekend. De reden? Te duur, klantenwerving doelstellingen worden niet gehaald en de oorspronkelijke functie van de beurs is door de techniek ingehaald. “Oorspronkelijk ging iedereen naar de PSI omdat daar de nieuwste producten te vinden waren”. Aan het Verleden jaar schreven Karin Schaper en Allard Frederiks een uitgebreid artikel over de stand van zaken bij de PSI. Belangrijkste USP van de beurs was volgens managing director Michael Freter dat de PSI een internationaal meetingpoint voor het vak is. Corona heeft daar natuurlijk een dikke streep doorheen gezet. Rest de vraag, wat is nu nog de toegevoegde waarde? Heeft de PSI in de huidige vorm nog toegevoegde waarde? woord is Serge Mertens van PF Concept. “Daar kwam je als distri- buteur dus sourcen. Als gevolg van internet is die functie volledig weggevallen. Wij introduceren elke week wel een nieuw product. Als gevolg daarvan – alsmede door de introductie van nationale beurzen – is de PSI een steeds minder internationale beurs gewor- den. En waarom zou ik daar dan als Benelux afdeling van PF aan meebetalen? Dan geef ik dat geld liever in de lokale markt uit, waar ook mijn omzet vandaan moet komen.” Albert van der Veen van Xindao denkt er eigenlijk hetzelfde over. “We hadden op de PSI altijd twee belangrijke doelstellingen. De eerste is klantenwerving en de tweede is de samenkomst van medewerkers en het overbrengen van de bedrijfscultuur. Voor dat laatste is PSI uitermate geschikt, maar duur. Daarnaast is het probleem dat je op de PSI veel aandacht besteedt aan bestaande klanten - terwijl dat ook lokaal kan - en er eigenlijk te weinig tijd overblijft voor klantenwerving. Wij hadden daarom besloten om het budget voor de PSI om een andere manier uit te geven en ons z 2020 - nummer 4 - promzvak.nl 35
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5