PromZ Vak 04-2020
(advertentie) 9 Schitterend promotioneel product Glas blijft dus een prachtig verpakkingsmateriaal voor dranken. Ik weet dat blik met name voor bier enorm in opkomst is, maar vanuit milieu overweging is glas vele malen beter.” De concurrentie in glas is de laatste jaren zeer hevig geweest. Niet door buitenlandse toetreding, maar veel meer door uitbesteding van de inkoop van eindklanten aan printbedrijven. “Die willen allemaal inkopen bij de bron. Een glasfabriek is een continubedrijf, dat kun je niet uitzetten”, legt Rex uit. “Er zit dus rek in de prijs, op het moment dat de vraag afneemt, bijvoorbeeld nu door de sluiting van de horeca. Een glas dat normaal 1,20 moet kosten, zie je nu geproduceerd worden voor 95 eurocent. Maar dat kan eigenlijk niet. Die fabriek draait misschien een miljard stuks per jaar. En als jij daar dan een order van een paar honderdduizend stuks wilt neerleggen, krijg je nooit de service en aandacht die je graag wilt. Gelukkig zie je nu weer klanten terugkomen naar de gespecialiseerde bedrijven, aangezien ze niet de service kunnen krijgen bij die fabrieken en al helemaal niet bij die printbedrijven.” Bedrijf in Roemenië Ayano heeft ook een vestiging in Roemenië. Oorspronkelijk opgezet om transfers op glas te zetten. Dit is immers veel handwerk. Ayano heeft het contact in Roemenië te danken aan een pastoor die rond 2000 bij bedrijven langsging voor geld, kleding en voedsel voor asielzoekers die hij onderdak verleende. Die kende een Roemeen die acht jaar in België was geweest en die altijd zeer ondernemend was. De man runt nog steeds de Ayano fabriek in Roemenië. In het begin was het werk dat uit Roemenië kwam een drama. Rex: “Wij zeggen hier ‘dat logo staat scheef’, een Roemeen zegt ‘dat logo staat bijna recht. We hebben echt serieus leergeld betaald daar. Maar gelukkig is dat nu allemaal veel beter en professioneler. Roemenië is voor ons ook in distributie opzicht een belangrijke hub.” 2020 - nummer 4 – promzvak.nl 31 z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5