PromZ Vak 04-2020

W anneer je het bedrijf van Ayano binnenstapt, glimt het glas je tegemoet. Op grote tafels staan heel veel glazen en flessen die het bedrijf gemaakt heeft tentoongesteld. Als liefhebber van speciaalbier valt me op hoeveel bijzondere glazen er tussen staan. Van geli- miteerde oplages Duvel glazen, door kunstenaars ontwor- pen tot het alom bekende bolle glas waarin de Abt 12 van St Bernardus het best tot zijn recht komt. Rex legt uit waarom ze met bijna alle speciaalbier merken samenwerken. “Technisch lopen we best wel voorop in de glaswereld. Die innovaties ontwikkelen we met name in eigen beheer en daarom weten veel bedrijven dat wanneer ze iets speciaals willen, ze bij ons moeten zijn.” Ayano is organisch gegroeid. Telkens een stukje groter. In het huidige bedrijfspand is goed te zien, welke stukken er later zijn bijgekomen. Groter kan op de huidige plek niet. Rex vertelt “Vanaf eigenlijk 2008 zijn we keihard gegroeid. Elk jaar met 25 tot 35%. Dat gaf ons de mogelijkheid om ook echt te investeren in nieuwe technologie. Zo waren we de eerste die een camera- systeem hebben doorontwikkeld, dat bepaalt wat de voorkant van een glas is. Tegenwoordig hebben alle speciale glazen reliëf. Toen ik op de laatste Leveranciersdagen kennis maakte met het bedrijf Ayano, wist ik niet dat er zoveel komt kijken bij de productie en de bedrukking van een glas of een fles. Nog steeds is glas een heel belangrijk promotioneel product, met name in de supermarkt. PromZ Vak nam een kijkje in de fabriek van Ayano, net over de grens in België en kreeg een ‘lesje in glas’ van Rex Nuijten en René Los. Schitterend promotioneel product DOOR PETER VAN GESTEL Daardoor is bijna niet te bepalen wat precies de voorzijde is. Dit lasergestuurde camerasysteem ziet dat wel, waardoor elke bedrukking op de juiste plek komt. Vroeger met transferbedruk- king kon je echt verschil zien in bijvoorbeeld de plaatsing van logo’s. Dan zat er een marge in van wel anderhalve millimeter. Nu is er geen verschil (max 3/10 mm red.) en is elke bedrukking hetzelfde geplaatst.” De bedrukking van glas is een verhaal apart. De ‘inkt’ is eigenlijk tot poeder vermalen glas, met pigment en parafine erin. Op het moment dat die inkt warm gemaakt is, kan deze met een zeef- druktechniek op de fles of het glas worden aangebracht. Het glas draait 360 graden van de ene zeef naar de andere. De parafine (te vergelijken met kaarsvet) zorgt ervoor dat de bedrukking er niet direct ‘afvliegt’ op het moment dat de inkt afkoelt en bij de volgende zeef aankomt voor de volgende kleur bedruk- king. Onder hoge temperatuur (tussen de 580 en 620 graden) wordt vervolgens de bedrukking eigenlijk in het bestaande glas gebrand. De bedrukking versmelt als het ware met het bestaande glasoppervlak. Dat moet vervolgens heel gecontroleerd worden afgekoeld, zodat er geen spanning in het glas blijft zitten. Door die spanning zou een glas eerder stuk kunnen gaan. 28

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5