PromZ Vak 04-2020
Corona: de balans opgemaakt 8 Gang van zaken bij distributeurs en suppliers Tabel 3 laat zien dat vrijwel geen enkele distributeur of sup- plier verwacht de omzet geheel in te kunnen halen die nu door corona gemist is. Bijna de helft van de distributeurs denkt niets in te kunnen halen. De rest schat in dat op z’n minst een deel terugverdiend kan worden. Dat alles leidt tot voorzichtig optimisme als het gaat om de omzetverwachting voor 2021. Ongeveer 20% van de distributeurs (en 30% van de suppli- ers) durft op dit moment nog geen voorspelling te doen voor 2021. Zo’n 7% verwacht een verdere daling maar meer dan 50% verwacht een stijging van de omzet in 2021. De rest gaat uit van een gelijkblijvende omzet in 2021 vergeleken met 2020 en dat betekent dus geen verbetering van de situatie voor die groep. Maar door de groep respondenten die een omzetstijging verwachten komt de gemiddelde omzetverwachting voor 2021 van distributeurs en suppliers uit op zo’n 11 tot 12% stijging. Daarmee is nog lang niet alle omzetleed uit 2020 goedgemaakt, maar er is weer licht aan het eind van de tunnel. Of de ver- wachte omzetgroei door distributeurs en suppliers terecht is, is natuurlijk toch de vraag, want de opdrachtgevers geven aan dat zij verwachten dat hun budget voor promotionele producten in 2021 met slechts gemiddeld ruim 4% zal stijgen. Maar al jaren blijkt uit de PromZ Distributeursonderzoeken dat de meeste distributeurs optimistisch van aard zijn en altijd uitkijken naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Dus wie weet wat ze nog in petto hebben voor 2021. Opdrachtgevers blijven van leverancier wisselen Opvallend is dat als het om de keuze van opdrachtgevers voor leveranciers gaat, er sprake is van een tamelijk consistent patroon. Zo’n 40% van de opdrachtgevers weet in november nog niet met welke leveranciers zij in het volgende jaar zul- len samenwerken. Een kleine 30% weet dat wel en zegt met dezelfde leveranciers te gaan werken als in het huidige jaar. De rest verwacht deels met nieuwe, deels met dezelfde leveran- ciers te gaan werken. Vrijwel niemand gaat alle leveranciers wisselen in het komende jaar. Boeiend is dat de coronacrisis aan dit beeld niets heeft veranderd, zoals te zien in tabel 4. Het meest interessant is natuurlijk de 30% die van plan is met één of meer nieuwe leveranciers te gaan werken, en de 40% die Distributeurs Suppliers n= 39 21 % % Verwacht hiervan niets in te kunnen halen na afloop van de corona-crisis 48 33 Verwacht een klein gedeelte in te kunnen halen na afloop van de corona-crisis 31 29 Verwacht een groot gedeelte in te kunnen halen na afloop van de corona-crisis 18 38 Verwacht alles in te kunnen halen na afloop van de corona-crisis 3 - Totaal 100 100 2020 2019 2018 2017 2016 n= 96 126 131 148 143 % % % % % Gaat volgend jaar met dezelfde leveranciers werken 28 29 27 36 31 Gaat volgend jaar deels met dezelfde, deels met andere leveranciers werken 31 30 27 22 23 Gaat volgend jaar voor het grootste deel of helemaal met andere leveranciers werken 1 3 5 1 2 Weet nog niet hoe de leverancierskeuze van het bedrijf volgend jaar zal uitpakken 40 37 41 41 43 Totaal 100 100 100 100 100 Tabel 3: Verwachting inzake het inhalen van door corona gemiste omzet Tabel 4: Verwachtingen opdrachtgevers inzake leverancierskeuze volgend jaar, 2016-2020 z 2020 - nummer 4 - promzvak.nl 23
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5