PromZ Vak 04-2020

8 snel in te haken op corona, bijvoorbeeld door het aanbieden van bedrukte mondkapjes, handgels, ‘thuiswerkpakketten’, etc. Ook de opdrachtgevers hebben aangegeven dat, als hun omgang met promotionele producten al anders werd in 2020, dit vooral te maken had met de toch vrij plotseling ontstane behoefte aan corona-gerelateerde items. Distributeurs met een groot aanbod van reclame- en strooiartikelen hadden extra problemen, omdat vrijwel alle evenementen waarbij dit soort producten bij uitstek gebruikt worden, gecanceld werden. Je zult je maar gespecialiseerd hebben op de evenementenmarkt... Voor deze leveranciers is het uiteraard veel lastiger om snel om te schakelen naar andere soorten promo- tionele producten. De terugval in omzet kan verschillende oorzaken hebben. Uit tabel 1 blijkt dat twee derde van de opdrachtgevers orders uitgesteld heeft (en nu maar hopen dat van uitstel geen afstel komt). Het thuiswerken van medewerkers van opdrachtgevers zorgt voor trage besluitvorming, ook als het gaat om promotionele producten, en dat heeft zijn weerslag op de omzet. Ook merken distributeurs dat opdrachtgevers hun budgetten verlaagd hebben. Dat komt overeen met de conclusie in het Opdrachtgeversonderzoek dat de budget- ten van opdrachtgevers in 2020 ook zo’n 14% lager geworden zijn. Slechts 14% van de distributeurs zegt geen enkel negatief effect ondervonden te hebben van de coronacrisis. Uit tabel 1 komt ook naar voren dat suppliers meer negatieve effecten van de coronacrisis ondervonden hebben dan distributeurs, en dat ver- klaart eveneens hun grotere teruggang in omzet in 2020. Distributeurs en suppliers verwachten over het algemeen dat de coronacrisis nog lang niet over is. Zo’n 40% gaat ervan uit dat de crisis zeker tot eind 2021, of nog langer zal duren. Zeker in de eerste coronamaanden is door distributeurs en suppliers veel met hun afnemers gecommuniceerd over diverse aspecten van de crisis, zoals in tabel 2 naar voren komt. Distributeurs vertelden hun klanten dat hun showroom corona-proof was, dat ze nog steeds het normale assortiment konden leveren, dat ze desgewenst via Teams of Zoom konden communiceren of dat ze voor hun klanten nu ook digitale bestelmogelijkhe- den hadden ontwikkeld. Maar, actief als ze zijn, de leveranciers van promotionele producten hebben hun klanten ook uitvoerig geïnformeerd over typische corona-gerelateerde artikelen zoals mondkapjes en handgels. Het is dan ook niet verbazend dat, gevraagd naar de toppers van 2020 op het gebied van promo- tionele producten, zowel de leveranciers als hun afnemers vaak bedrukte mondkapjes noemen. Distributeurs Suppliers n= 70 26 % % Heeft niet over corona-gerelateerde zaken gecommuniceerd 26 19 Heeft klanten geïnformeerd over beschermingsproducten tegen corona 61 54 Heeft klanten geïnformeerd over de beschikbaarheid van de normale producten 24 46 Heeft klanten geïnformeerd over de corona-proof showroom 23 8 Heeft klanten geïnformeerd over alternatieve communicatiemogelijkheden, zoals Teams, Zoom, etc. 17 23 Heeft klanten geïnformeerd over digitale bestelmogelijkheden 14 27 Heeft over andere corona-gerelateerde zaken gecommuniceerd 10 12 Tabel 2: Corona-gerelateerde communicatie van distributeurs en suppliers richting hun afnemers “Al jaren blijkt uit de PromZ Distributeursonderzoeken dat de meeste distributeurs optimistisch van aard zijn en altijd uitkijken naar nieuwe kansen en mogelijkheden.” z 2020 - nummer 4 - promzvak.nl 21

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5