PromZ Vak 04-2020

H oe is het de promotionele producten branche in dit jaar vergaan? Het is een vraag die PromZ in het afgelo- pen jaar al enkele keren bij de Nederlandse distributeurs en suppliers heeft neergelegd. Daarover is ook regelmatig gepubliceerd in PromZ Vak en in de PromZ Vak nieuwsbrief. In november 2020 voerde onderzoekbureau One Question weer het traditionele Distributeursonderzoek onder distributeurs en suppliers uit, alsmede het Opdrachtgeversonderzoek onder opdrachtgevers en eindklanten. Uiteraard zijn in deze onder- zoeken ook weer de nodige vragen gesteld over de effecten van corona. Als tegen het eind van 2099 de balans wordt opgemaakt van de 21e eeuw zal daarin ongetwijfeld veel aandacht uitgaan naar 2020, het jaar van de coronacrisis. Grote aantal- len infecties, lockdowns, stilgevallen luchtverkeer, vele doden, scholen die gesloten zijn, massaal thuiswerken, voetbal zonder publiek en bedrijfssteun uit de diepe zakken van de overheid. In dit jaar, 2020, is niets meer hetzelfde gebleven. DOOR ED VAN EUNEN Corona: de balans opgemaakt Gemengd beeld Natuurlijk heeft de branche last gehad (en heeft nog steeds last) van de effecten van corona. Gemiddeld genomen verwachten distributeurs over 2020 bijna 14% minder omzet te draaien. Bij suppliers zal de omzetdaling naar verwachting zelfs meer dan 25% bedragen. Maar niet voor iedereen was het kommer en kwel. Zo’n 30% van de distributeurs meldt een omzetgroei in 2020, en dat betekent dat degenen die te maken hebben met een omzetdaling vermoedelijk met een veel grotere daling dan dat gemiddelde cijfer van min 14% geconfronteerd zullen worden. De omzetgroei van andere distributeurs is daarentegen tot stand gekomen door Distributeurs Suppliers n= 70 26 % % Opdrachtgevers die orders uitstellen 66 65 Trage besluitvorming bij opdrachtgevers doordat veel mensen thuiswerken 51 58 Opdrachtgevers die hun budgetten verlagen 41 42 Opdrachtgevers die reeds verstrekte orders annuleren 23 42 Onmogelijk om met persoonlijke gesprekken en bezoeken nieuwe klanten te werven 29 23 Reeds verstrekte opdrachten die niet uitgeleverd kunnen worden 13 15 Opdrachtgevers die in betalingsproblemen gekomen zijn 10 19 Heeft geen negatieve effecten ondervonden van de corona-crisis 14 4 Tabel 1: negatieve effecten van de coronacrisis op distributeurs en suppliers 20

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5