PromZ Vak 04-2020
9 “We moeten beter inzichtelijk maken wat we doen” Arjan Kok Loyalty Makers Wat is voor jou privé het belangrijkste moment geweest het afgelopen jaar? “Onze korte vakantie in Nederland met de boot. Door corona waren we natuurlijk ‘gedwongen’ om in eigen land weg te gaan. Dat was enorm genieten. Ik kan het iedereen aanbevelen om je eigen land weer te herontdekken. Ik ben met mijn gezin gaan watersporten in Friesland. Voor mij was dat ook een mooie manier om jeugdherin- neringen op te halen. Als kind was ik daar ook veel.” We zijn zelf een beetje coronamoe aan het worden. Wat wordt volgens jullie de belangrijkste marktontwikkeling of trend in 2021? “Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid zetten op alle fronten door. Bedrijven willen er echt werk van maken. Waar het voorheen meer symbolisch was, merk je nu dat mensen er bewuster mee omgaan en het ook steeds meer een eis wordt. Er wordt gekeken of je de Code of Conduct naleeft, of er her- bruikbare verpakkingsmaterialen worden gebruikt, of materialen duurzaam zijn, en het liefst moet er lokaal worden geproduceerd. Je moet je processen goed op orde hebben.” Op welke manier laten jullie je klanten aan het begin van het jaar weten wat er aan innovaties te verwachten is (nu bijvoorbeeld een beurs als de PSI verschoven is naar mei)? “Per relatie hebben we een stappenplan. Daarin staat wat we met ze willen bespreken. En we maken jaarplanningen. Voor echte innovaties moet je trouwens meer buiten de branche kijken. Als iets op de PSI staat, is het al ergens eerder gedaan en wordt het vertaald naar gifts en premiums. Onze sector is vooral volgend. De wuppie werd sexy doordat Albert Heijn een enorme com- municatiekracht kon ontwikkelen. Maar zoiets is niet met elk artikel of elke dienst mogelijk. De enige uitzondering die ik ken is een actie die we voor Menzis hebben gedaan met de Philips WakeUp Light. Pas later heeft de retail dat product opgepakt. We proberen wel zelf innovaties te ontwikkelen, bijvoorbeeld door bestaande producten te voorzien van toevoegingen die helpen bij de uitstraling van het merk of het bedrijf. Als we nieuwe concepten of producten ontwikkelen, moet de werking van het artikel makkelijk en begrijpelijk zijn.” Wat zijn jullie verwachtingen voor 2021? Kun je iets zeggen over de ontwikkeling van omzet en winst? “In deze hectische tijden is dat moeilijk te bepalen. We hadden voor 2020 een groei van 20 procent voor ogen. In het voorjaar kregen we het heel moeilijk, maar aan het eind van het jaar komen we toch op minimaal hetzelfde niveau uit als vorig jaar. We hebben er de nadruk op gelegd om het maximale te doen voor bestaande klanten, om te zorgen dat zij ook beter presteren. New business is in deze tijd niet makkelijk. We denken zelf een omzetgroei van 10 procent te realiseren. Hoe kunnen we ons vak nog meer ‘sexy’ maken voor jonge instromers? “We werken in een professionele branche, maar we merken dat er wel vooroordelen zijn. Dat komt ook doordat het nog te vaak een invuloefening is en er traditioneel wordt gedacht. Er zijn veel kleinere spelers die – oneerbiedig gesproken – als premiumboer worden gezien. Wij willen strategisch en tactisch meedenken met onze relaties. We moeten ook inzichtelijk maken wat we ervoor doen om bij te dragen aan binding tussen merken en doelgroe- pen en bedrijven en medewerkers. Die expertise moeten we ook apart berekenen. Probeer dus te innoveren en in te spelen op duurzaamheid met bijvoorbeeld digitale ondersteuning. Als het product en het proces meer gewaardeerd worden, zien jonge instromers hier ook een mooie uitdaging in.” z 2020 - nummer 4 - promzvak.nl 17
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5