PromZ Vak 04-2020
DOOR ALLARD FREDERIKS Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distributeur en een sup- plier, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Janine Busser (Reflects) en Arjan Kok (Loyalty Makers). Wat is voor jou privé het belangrijkste moment geweest het afgelopen jaar? “Dit was een jaar waarin veel mensen weer meer zijn gaan waar- deren wat ze wél hebben. Dat geldt ook voor mij. Ik ben gezond, ik ben gelukkig, ik heb een fijne baan. Er is niet één speciaal moment waar ik op terugkijk. Maar ik vond het wel erg leuk om de vakantie in Nederland door te brengen. Normaal gesproken ga ik altijd naar het buitenland op vakantie. Dit jaar ben ik twee keer kort in eigen land weggeweest: in juli een paar dagen naar Zeeland, en in het najaar nog vijf dagen naar Limburg. Heel mooi!” We zijn zelf een beetje coronamoe aan het worden. Wat wordt volgens jullie de belangrijkste marktontwikkeling of trend in 2021? “Promotionele producten zullen duurzamer worden, meer high quality, en individueler – uniek voor de ontvanger. Het gaat dan ook om lagere aantallen en een hogere prijs per product. Reflects bestaat ruim dertig jaar. We hebben ervaring met bijna alle soorten promotionele artikelen. Maar we zetten nu in op een beperkt aan- tal productgroepen. We willen een multispecialist worden. We zijn begonnen met drie merken: Retumbler voor drinkbekers, Retime voor horloges en Reeves voor elektronica. Allemaal gericht op de trend van kwaliteit en meer gepersonaliseerde producten.” Op welke manier laten jullie je klanten aan het begin van het jaar weten wat er aan innovaties te verwachten is (nu bijvoorbeeld een beurs als de PSI verschoven is naar mei)? “Het wordt meer en meer digitale communicatie. Ook het aantal face-to-face-presentaties zal afnemen. Zelfs beurzen zullen meer online plaatsvinden, verwachten we. We hebben zelf deze maand ook een digitale beurs georganiseerd voor klanten. Ook de catalo- gus zal nog meer verschuiven naar online – dat is al langer aan de gang. Al zullen wij nog wel productgerelateerde, luxere papieren catalogi maken in kleinere oplagen. Maar die komen in de plaats van de allesomvattende catalogus. Hiermee onderstrepen we onze nieuwe koers als multispecialist.” Wat zijn jullie verwachtingen voor 2021? Kun je iets zeggen over de ontwikkeling van omzet en winst? “De eerste drie tot vier maanden zal het misschien nog ingewikkeld zijn. En als we pech hebben geldt dat voor het hele eerste halfjaar. We zijn niet ontevreden over hoe het afgelopen jaar uiteindelijk is gelo- pen. We hebben de schade van maart en april kunnen inhalen. Maar op de langere termijn maak ik me wel zorgen over hoe lang de crisis nog duurt. De promotionele branche heeft nog steeds veel last van de pandemie. En er zullen niet zoveel kansen zijn om dit te compense- ren met bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsproducten. Het is voor iedereen nu lastig om een maand vooruit te kijken. Wij houden in elk geval vast aan onze nieuwe visie en we gaan door op de weg die we eind 2019 zijn ingeslagen. We hebben ons voorraadniveau al voor een groot deel afgebouwd. Het is niet meer zo dat we duizend verschillende producten op voorraad houden.” Hoe kunnen we ons vak nog meer ‘sexy’ maken voor jonge instromers? “We zullen moeten werken aan meer acceptatie van promotionele producten als volwaardig middel in de marketingcommunicatiemix. We moeten ook moderner werken, bijvoorbeeld met moderne com- municatiemiddelen. Producten die echt slaan op deze tijd; dat moet voor jongeren toch interessant kunnen zijn. Maar onze branche heeft te maken met nadelen die je ook in veel andere sectoren ziet: ik hoor om me heen dat de salariëring een rol speelt. Daarnaast zorgen de minder professionele spelers ervoor dat de branche niet de beste repu- tatie heeft. De laatste twintig jaar is het vak ook erg veranderd. Het is moeilijk om in te stromen als je de business niet kent; denk aan alle compliance en regelgeving. Kijk naar de jonge ondernemers: áls ze al in deze branche iets beginnen, dan is het vaak maar met één product.” “We moeten werken aan accep- tatie van promotionele producten als volwaardig middel” Janine Busser Reflects 16
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5