PromZ Vak 04-2020
9 ‘Je zit nu als het ware in de wachtkamer’ 10 procent groei “Een van mijn doelstellingen is dat ik graag 10 procent per jaar wil groeien. In het assortiment van Buttonboss was die tien procent groei per jaar niet meer mogelijk. Vanaf 2006 werd het voor mijn klanten ook makkelijker om spullen uit China te halen. Dus ik moest iets anders gaan verzinnen. En toen heb ik een verlanglijstje gemaakt en daar stond The Peppermint Company bovenaan want dat was ook een bedrijf waar je nog heel veel mee kon. Bedenk maar, de catalogus was toen acht pagina’s, nu meer dan honderd. Dus daar zijn we door gegroeid. Dan heb je de basis staan, en daar kun je ook andere bedrijven op inpluggen.” Hoe selecteer je de bedrijven? “Ik moet geloven in het product en er moet een minimale omzet- potentie inzitten. Een voorbeeld is Clipfactory. In de hele markt neemt het gedrukte papier af. Maar wat wel aan het papier toe- vertrouwd wordt is daarom des te belangrijker, en daar wil je best een paar centen aan uitgeven, om het net af te maken met zo’n clip. Daar ligt ook ruimte voor groei. En ook bij LoGolf zag ik potentie. Door de inkoop te verbeteren, het assortiment uit te breiden, een goede catalogus te maken en zelf te gaan printen zien we dat de omzet en marge stijgen zonder dat we de prijzen hoeven te verhogen. Diezelfde exercitie hebben we al eerder uitgevoerd bij Care Concepts. Met name toen we water aan het assortiment toevoegden steeg de omzet fors.” “Ik weet denk ik wel goed hoe het aan de kant van de klanten werkt, omdat ik ook zelf zeven jaar op die stoel gezeten heb, al is dat lang geleden dus ik moet wel voeling houden met m’n klanten. Want Rob Koenderink is zo’n beetje de ambassa- deur van de club en managet contacten met Oostenrijk, België, Duitsland, Nederland en Zwitserland in z’n eentje. Thijs Wiegerink is de operationeel manager die Buttonbos en LoGolf runt. Irene Olde Velthuis is verantwoordelijk voor Care Concepts. Dus zij dekken het operationele gedeelte af. Maar als er beurzen zoals Leveranciersdagen zijn, en PPP bijeenkomsten (Vogel is drie jaar voorzitter geweest en zit nu nog in de Raad van Advies - red) probeer ik er wel te zijn.” Maar je bent wel dagelijks op de werkvloer te vinden? “Ja, daarom weet ik hoe de processen verlopen en ken ik iedereen. We hebben ook een interne sociale werkplaats waar zo’n 50 man werken. We hebben als een van de eerste bedrijven het Werk Pakt keurmerk gekregen van de gemeente Enschede.” Ik hoorde dat je ook bij een restaurant betrokken bent? “Ja maar dat heb ik inmiddels verkocht. Daar heb ik een gelukje mee gehad, want daar is nu niet zoveel mee te doen. Het idee was toen geboren om iemand uit de brand te helpen. Ik kwam er al lang eten en toen ben ik ingesprongen. Maar nu heeft iemand anders het overgenomen en eet ik er alleen nog. Verder heb ik nog 50 procent belang in een offset drukkerij. Daar drukken we alle papierartikelen, met name voor The Peppermint Company.” Heb je hobby’s naast je werk? “Autosport vind ik leuk. Ik ben regelmatig op het circuit te vinden. Af en toe een rondje golfen. En ik hou van lekker eten en een goed glas wijn. “ Wat is je toekomstplan? “Ik vind het leuk wat ik doe en wil dit voorlopig blijven doen. Ik ben nu 54 jaar. Ik heb goede operationele mensen direct onder me. Als er kansen voorbij komen dan zie ik weer verder. Ik ben altijd meer bezig met het nu, niet zo met ‘daar wil ik over vijf jaar zijn.’ Ik wil graag die 10 procent groeien per jaar want dat houdt een bepaalde dynamiek in je bedrijf. En als je die groei hebt worden mensen uitgedaagd, ontstaan er nieuwe functies en nieuwe processen. Ik vergelijk het wel eens met een huis bouwen; op het moment dat je er al heel lang woont, ja, dan moet dat plintje nog een keer gemaakt worden, maar je bent eraan gewend geraakt dat het er niet zit. Maar op het moment dat je een bedrijf overneemt, dan voelt dat alsof je het huis nog moet gaan bouwen, dan moet het dak er nog op en dan zie je ook resultaat. Dan kun je grote stap- pen maken en mensen daarin meenemen. Dat vertaald naar een zakelijk proces, dat vind ik leuk.” Kan ik daar ook uit opmaken dat je het moeilijk vindt om geïnspireerd te blijven als die dynamiek een beetje weg is? “Ja, dan word ik wat onrustig, dat vind ik lastig. Misschien ben ik wel altijd latent naar iets nieuws op zoek, dat typeert me wel denk ik. En dat heeft niets met geld te maken maar dat je het graag goed wil doen.” ‘Uiteindelijk gaat het om toegevoegde waarde en als je dat woord in het woordenboek opzoekt dan is dat een ander woord voor winst.’ z 2020 - nummer 4 - promzvak.nl 15
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5