PromZ Vak 03-2020
2020 - nummer 3 – promzvak.nl 73 z (advertentie) 9 Met hagel schieten heeft geen zin D enk je wel eens na over persona’s binnen je doelgroep? Realiseer je je dat er grote verschil- len kunnen zitten tussen klant A en klant B. Is de een millennial en behoort de ander tot generatie X, Y of Z? Voor je verhaal over relatiegeschenken of promotio- nele artikelen kun je geen sjabloon gebruiken. Als het gaat om conversie moet je je wel degelijk afvragen of de aanpak voor de ene doelgroep wel zo goed werkt bij de andere? De lat moet hoog liggen. Experimenteer. Verdiep je in opkomende technische trends en hoe deze worden toegepast. Kijk om je heen en leer van anderen. Verzamel data. Door data te gebruiken voor het doen van analyses kunnen waardevolle inzichten worden verkregen. Schuw AI niet, want deze tech- niek helpt je sneller en vooral beter inzicht te krijgen. Programma’s als Google Analytics kunnen je helpen bij het in kaart brengen van een customer journey. Want je kunt achterhalen hoe klanten op je site komen en door je webshop navigeren. Je kunt zo pagina’s aanpas- sen en beter afstemmen op de persona’s. Zodra je beter weet wie je klanten zijn kun je mogelijk segmenteren en webpagina’s passender maken. Een millennial heeft een andere mindset dan iemand uit generatie Z. Als je rekening houdt met de informatiebehoefte van mensen met verschillende persona’s in verschillende media en op verschillende momenten. Differentieer in vormen en soorten uitingen afhankelijk van wat je wilt bereiken. Zo haal je de bottlenecks bijvoorbeeld uit je webshop, je mailcampagne of je activiteiten op sociale media. Met hagel schieten heeft geen zin. Maak een nieuwe start als je door de bomen het bos niet meer ziet. Dat zou wel eens effectiever kunnen zijn. COLUMN DOOR SAK VAN DEN BOOM
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5