PromZ Vak 03-2020

2020 - nummer 3 - promzvak.nl 5 C O M M E N T A A R D O O R P E T E R V A N G E S T E L ( P E T E R . V A N G E S T E L @ H E T P O R T A A L . C O M ) Voorwoord Je zou het gezien mijn postuur en leeftijd wellicht niet zeggen, maar ik houd van dansen, van festivals en van het nachtleven. Een jaar geleden had je me o.a. kunnen zien swingen bij Pink op Rock Werchter, was ik te vinden op mijn favoriete soul dansavond in de Vorstin in Hilversum en ging ik met mijn jongste dochter los in de techno tent op Solar. Je kunt je dan ook wel indenken dat 2020 wat dit betreft niet mijn beste jaar is. Ik heb veel kennissen en vrienden die in deze wereld werkzaam zijn en leef intens met hen mee. Ze hebben amper werk en de grote vraag is natuurlijk of het ooit weer gaat worden zoals voor de crisis. Dan staan er ineens een aantal artiesten op die met de #ikdoenietmeermee op de rand van de ‘tweede golf’ verklaren het zat te zijn. En mijn eerste reactie is “ik ben het ook zat, ik wil ook weer zwetend in die tent staan meeblèren met een van jullie”. Ik wil ook weer gewoon knuffelen, dat wil toch iedereen? We zijn als mensen niet gemaakt om afstand te houden. En ik heb ook kritische vragen over mondkapjes, over de willekeur van regels in verschillende gebieden, de beschikbaarheid van testen en ga zo maar door. Maar moet ik me nu buiten de discussie plaatsen door niet meer mee te doen? En dan laat ik de asociale houding richting de zorg en de patiënten nog maar even buiten beschouwing… Nee, ik wil juist meedoen. Zodat ik die kritische vragen kan blijven stellen. Zodat ik me hard kan maken voor dit prachtige vak, dat voor een groot deel ook afhankelijk is van samenkomst van mensen. En zodat ik kan blijven samenwerken, want dat is volgens mij voor een belangrijk deel de oplossing van de problemen waarin we verkeren. Ik heb een hekel aan de modewoorden ‘binden en verbinden’, maar toch zijn ze naar mijn mening essentieel voor de uitdagingen waar we voor staan. Ook in ons vak. Suppliers, distributeurs, toeleveranciers maar ook branchevereniging en wij als pers zullen gezamenlijk alles in het werk moeten stellen om samen het belang van promotionele producten op de kaart te blijven zetten. Want geloof me, ook in deze tijd zijn campagnes met promotionele producten enorm effectief. In dit nummer o.a. de resultaten van een Nielsen onderzoek waaruit blijkt dat dit soort campagnes - met minder budget dan traditionele media campagnes – 3 tot 8% meer omzet kunnen opleveren. Kijk, dat zijn berichten waar ik dan toch een beetje van ga dansen… 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5