PromZ Vak 03-2020
2020 - nummer 3 - promzvak.nl 47 9 De meerwaarde van de partner voor de eindgebruiker zal dan bepalen wie van hen de order gegund krijgt.” In dat kader past ook de strategie om de producten en merken van Texet (beter) bekend te maken bij die eindgebruiker. Rick Schurink zegt in dat verband dat op die manier de informatie uit de eerste hand komt en er ‘minder ruis’ zal zijn. Dat gebeurt in de vorm van duo-bezoeken: leverancier en distributeur samen. Dat kan bij de eindgebruiker of in de showrooms van Texet. Schurink: “Iedereen zegt dat we goede producten hebben, maar als ze onze merken niet kennen, wordt het moeilijker. We kunnen hier alles in het beginstadium van een project tonen.” Dat houdt ook in dat er met enkele merken naar de eindgebrui- ker gecommuniceerd wordt. Met Projob Workwear heeft Texet een sponsorovereenkomst met Telenet-Balois, de ploeg van oud-cyclocrosser Sven Nys en met Stienes en Bert Longin in de Nascar Whelen Euro Series. Op de wielerkleding en op de auto’s prijkt het logo van Projob. Via affichage langs de kant van de weg, zet Texet die sponsoring met Projob nog eens extra in de verf. Op die manier zet men dat merk neer in een concurrentiële werkkledij-markt (denk aan de bouw- en metaalgroothandels) en wil men ook de éénmanszaken bereiken. Visitekaartje Met het merk Printer dat een basic-stijl bovenkleding heeft, richt Texet zich weer op de pure b-to-b-markt en is men niet aanwezig in social media. J. Harvest & Frost is dan weer een merk dat meer ‘geklede’ producten biedt. “Wij leveren van een werkbroek tot een kostuum, en dat ook in ecologische materialen,” zegt Rick Schurink. “Wij zijn een one-stop-shop en willen de partner zijn voor alle kledingvragen van de eindgebruiker.” Hoe belangrijk is textiel voor die eindgebruiker? Van Heffen: “Dat is het visitekaartje van een bedrijf. Als wij mensen ontvangen of als mensen hier moeten komen werken (bijvoorbeeld een schil- der), dan is het eerste wat ons opvalt hun kleding. Die kleding straalt af op hun bedrijf. De tijd is voorbij dat men versleten werk- kledij draagt. Als een schilder in vuile, versleten kleding komt, dan heb je de reflex jezelf af te vragen of hij zijn werk wel goed doet. Een mooi uitgeruste équipe geeft vertrouwen.” Ad van Poppel TG-H Benelux slachtoffer corona Op de site van Texet is te lezen dat de activiteiten van TG-H Benelux, een onafhankelijk News Wave Group-onderdeel opgezet in 2018, geïntegreerd zijn in die van Texet Benelux. TG-H had een eigen backoffice en eigen vertegenwoordiging en vermarkte de ‘duurzame’ merken CottoVer, DAD, Derby Bags en Tulsa. Die konden op die manier, zo vond men, beter tot hun recht komen. Het was een concurrent voor Texet in eigen huis, met als achterliggende gedachte dat je beter je eigen concurrent kunt opzetten dan dat een ander bedrijf dat doet (P&G doet in de wasmiddelenmarkt niet anders...). CottoVer, Derby Bags 3.0 en Tulsa (softshell jassen) zijn nu aan het assortiment van Texet Benelux toegevoegd. “TG-H had nog niet voldoende massa en een voldoende partnerbestand om een situatie als die met corona te kun- nen overleven,” aldus Tom Van Heffen, Texet Benelux. “De omzet was heel hard teruggevallen en daarom is besloten ermee te stoppen. Dat is jammer, maar ondernemen is ook durven toegeven dat iets niet succesvol gaat worden. Corona kwam te snel.” Duurzaamheid: speerpunt Met CottoVer heeft Texet een ‘groen’ merk in het aanbod. Het blijft niet alleen bij CottoVer. “Duurzaamheid is een absoluut speerpunt. Door de corona-crisis is de lancering een nieuwe collectie van duurzame kleding wel uitgesteld tot volgend jaar. Bij onze merken zijn er ook duurzame alternatieven,” zegt Tom Van Heffen. “Tegen 2030 willen we volledig duur- zaam zijn.” Dat geldt niet alleen voor de producten maar ook voor de hele bedrijfsvoering. De orderpicking-robots verbrui- ken weinig energie, in het hele gebouw is er LED-verlichting geïnstalleerd en in 2021 staat een eigen zonnepark in de planning waarmee Texet wat de energiebehoefte betreft zelfvoorzienend wordt. Texet Benelux heeft verder het GOTS- certificaat (GOTS: Global Organic Textile Standard) verkregen. Dat had men tot nu toe alleen voor het merk CottoVer. z ‘Wij zijn dienstenleverancier’ “Ondernemen is ook durven toegeven dat iets niet succesvol gaat worden.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5