PromZ Vak 03-2020

2020 - nummer 3 - promzvak.nl 45 8 staan in de contacten met de eindgebruiker. En wij als Texet heb- ben geen vestigingen op lokaal niveau en veel projecten lopen nog op basis van persoonlijke contacten van de distributeurs.” Eindklanten Dat neemt niet weg dat Texet wél contact wil met de eindklanten. In de corona-lockdown heeft men bij Texet verder nagedacht over de toekomst. Van Heffen: “We hebben besloten om met ambas- sadeurs van onze merken de baan op te gaan. We zullen samen met de partners naar bedrijven gaan en hen zo ondersteunen. We willen de eindgebruikers benaderen in het kader van hun tenders zodat we sneller kunnen reageren dan vroeger. Voorheen waren we defensief en wachtten we af tot de partner kwam. Nu willen we mee aan het stuur zitten. We investeren in productontwik- keling, in voorraad, in logistiek, in IT-diensten en dat kan alleen als je mee aan tafel zit in de gesprekken met de eindgebruiker. Texet en corona Een gewaarschuwd man telt voor twee. Die aloude zegs- wijze is in de corona-lockdown midden maart van toepassing geweest op Texet Benelux. “We wisten wat er op ons afkwam. Onze collega’s in Italië zaten immers midden in het epicentrum van de uitbraak daar. Het is een geluk geweest dat zij ons ingelicht hebben. Voorbereiding is alles,” zegt Tom Van Heffen. “We waren op 29 november verhuisd naar de nieuwe locatie en zaten nog in de opstartfase. We hebben hier met het oog op de toekomst stappen in digitalisering genomen en daarom was het makkelijker om vanuit thuis te werken.” Dat ging op voor de afdelingen customer service, aankoop en marketing. Logistiek kon niet ‘op afstand’. “We hebben daarvoor snel maatregelen genomen: éénrichtings- verkeer, ontsmetten, twee meter afstand...Alle werkstations stonden ver genoeg van elkaar. We konden perfect doorwer- ken op een veilige manier.” Bij Texet ondervond men wel een verschil in de aanpak van de coronacrisis van de Nederlandse en de Belgische overheid. In Nederland was de lockdown minder zwaar en bleven de partners actief. Er was wel een zware terugval. In België waren heel veel partners in die periode geslo- ten. “We hebben er wel voordeel van gehad dat we een Benelux-organisatie hebben. We hebben kunnen teren op de Nederlandse partners,” aldus Van Heffen. Overigens zou de nieuwe behuizing van Texet in Aarschot in juni van dit jaar met de nodige festiviteiten officieel geopend moeten zijn. Maar corona stak daar stokken in de wielen.... Texet Frankrijk Texet in Aarschot werkt op de Benelux- en op de Franse markt. De Benelux-markt is voor het bedrijf het belangrijkste. In 2019 was de Benelux goed voor een omzet van 26 miljoen euro. Frankrijk - waar het bedrijf in Parijs een verkoopkantoor heeft - deed 3,9 miljoen euro. De reden? Tom Van Heffen: “Frankrijk is een heel moeilijke markt. Het klinkt als een cli- ché maar men is er heel chauvinistisch. Er zijn Franse merken die daar heel groot zijn. We voeren er nu een reorganisatie door om daarna weer stappen te kunnen zetten.” z ‘Wij zijn dienstenleverancier’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5