PromZ Vak 03-2020
2020 - nummer 3 - promzvak.nl 43 8 T en behoeve van de foto nemen Tom Van Heffen, ceo van Texet Benelux, en cco Rick Schurink plaats in de nieuwe showroom van Projob, het merk werkkleding bij Texet. Het is omgeving van noeste arbeid met kledingrek- ken die opgebouwd zijn uit steigermateriaal. Een beeldscherm geeft de mogelijkheid om de werkkleding in arbeidsomstan- digheden te zien, om snel actuele informatie over de produc- ten te zien en om eventueel een sample te bestellen. Dat biedt Texet ook de mogelijkheid te zien naar welke producten er vooral interesse is. Daarnaast is er een ruimte voor de merken Printer, CottoVer, Harvest en J. Harvest & Frost en voor de tas- sencollectie van Derby Bags 3.0. Elk in de eigen sfeer die bij het merk past. De showrooms maken deel uit van het nieuwe, moderne gebouw in het Vlaams-Brabantse Aarschot dat Texet tegen de bestaande hal met voorraden heeft laten zetten. Tot eind vorig jaar had Texet twee vestigingen: die van de voor- raad en, elders op het Aarschotse industrieterrein, die van logistiek en van de commerciële diensten met kantoren en showrooms. De beslissing om een nieuwbouw neer te zetten nam Texet in 2017. “We groeiden uit ons jasje,” zegt Tom Van Heffen, die sinds 2015 de leiding heeft over Texet Benelux. “En het gebouw voldeed niet meer aan de hedendaagse normen. Het was ook uitgeleefd. We hebben er een mooie tijd gehad en het heeft de basis gegeven voor onze groei. We werken in een wereld van uitstraling en imago en het oude gebouw paste niet meer bij Texet. Nu zitten we in een mooi aantrekkelijk behuizing met de juiste uitstraling en de juiste vereisten voor de toekomst.” De afgelopen vijf jaar heeft Texet Benelux de omzet verdub- beld. “Daardoor konden we deze investering doen,” aldus Van Heffen. Hij haalt ook aan dat Texet Benelux dit jaar genomineerd is voor de Trends Gazellen Vlaams-Brabant 2020, categorie ‘Grote Bedrijven’. (‘Trends Gazellen’ is een redactionele actie van het business magazine Trends, dat daarmee zijn snel groeiende bedrijven een erkenning wil geven.) Logistiek 4.0 Texet maakte van de gelegenheid gebruik om een ‘state of the art’-logistiek centrum neer te zetten waar de orderpicking wordt gedaan door zestien robots die via artificial intelligence aangestuurd worden. “Die robots brengen de ‘bins’ naar de orderpickers en herkennen op basis van a.i. de slowmovers en de fastmovers. De doorlooptijd om een order af te handelen wordt zo veel korter. We kunnen onze partners zo onder andere een latere cut-off time garanderen. Voor 13.00 uur besteld, is de dag erop uitgeleverd. We willen naar 16.00 of 17.00 uur gaan,” aldus Van Heffen. Hij spreekt nu van ‘logistiek 4.0’. “Het is een zware investering geweest om het logistiek platform te moderniseren. Vroeger werd alles manueel gedaan en stak alles in rekken in de hallen. Nu komen de producten naar de persoon toe. ‘Goods to man’ in plaats van ‘man to goods’.” Rick Schurink voegt er aan toe, dat er op deze manier ook minder ‘pick-fouten’ worden gemaakt. “We zijn nu klaar voor een verdere groei,” zegt hij. “We kunnen het dubbel aantal orders aan.” Tom Van Heffen stipt aan dat Texet ook het voorraadbeheer van de partners (distributeurs) kan overnemen. Hij legt sterk de nadruk op een samenwerking met partners en zegt dat er geen sprake is van rechtstreekse verkoop aan eindklanten. “We geloven in een partnership met lokale ondernemers die banden hebben met de eindgebruikers. We streven naar een duurzame band met de partners. Maar dat mag geen eenzijdige band zijn. We willen de partners steunen, maar er moet ook een commit- ment van hen zijn. We zien een mooie toekomst, maar dan wel in samenwerking,” zeg hij. En ook: “We zijn geen leverancier van producten, maar we zijn een dienstenleverancier. Wij wil- len de partners ontzorgen en de mogelijkheden bieden die ze zelf niet hebben.” Van Heffen zegt de angst bij de distributeurs dat Texet recht- streeks naar de eindklant zou kunnen werken, niet te begrijpen. “Ik zou als distributeur blij zijn als een leverancier me bij zou
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5