PromZ Vak 03-2020

2020 - nummer 3 – promzvak.nl 35 z (advertentie) 9 ze een stapje terug doen. Van de 15 werknemers moesten er 4 weg. Maar het bracht hen ook een stapje verder door Anne Huisman (afkomstig van Supremia dat in mei 2020 failliet ging) aan te nemen als algemeen directeur. Karin: “Ja, wij hebben in crisistijd bepaalde beslissingen genomen terwijl de plannen ervoor heel anders waren. Gevoelsmatig moesten we dat doen omdat we andere energie nodig hadden in het bedrijf, het soort energie die we zelf hadden toen we dertig waren. Jij had hem nog wel,” ze wijst naar Maurice, “maar ik had er even echt geen zin meer in. Toen kwam Anne Huisman op ons pad, die wel de juiste energie had om te managen en veel ervaring en het klikte enorm. En het is een vrouw, dat vinden we ook heel belangrijk. Maar de strategie van het bedrijf veran- dert niet, het businessmodel was en is goed. En wij kunnen blijven doen waar we energie van krijgen, nieuwe partnerships aangaan bijvoorbeeld, en dat kan niet als je weer helemaal back to basics gaat en het bedrijf op de vloer moet runnen.” Want ondanks de crisis wordt de lijn naar duurzame producten en minder afval doorgezet. Maurice, die er ondertussen voor heeft gezorgd dat de stratenmaker zijn werk eventjes stil legt zodat we elkaar beter kunnen verstaan: “Eigenlijk is het besef van duurzaamheid juist nog meer gegroeid in de afgelopen maanden. We zaten zelf ook in de ratrace zoals vele ondernemers, drie keer per week uit eten, overvliegen naar een ander land om in een uur tijd je hele bedrijf uit te leggen aan een nieuwe grote distributeur. … De crisis en ook al die bosbranden nu maken dat mensen het gevoel krijgen dat er echt wat moet gebeuren en dat zien we in de promobranche ook. Tegelijkertijd houdt iedereen natuurlijk op dit moment wel de hand op de knip bij de premium afdeling, maar als het straks weer beter gaat, dan kan het niet meer terug naar zoals het was.” Karin: “We zijn begonnen met een paar duurzame producten en dat zijn er nu meer dan 400 geworden en daar zit uiteindelijk een hele beweging achter. Wij kunnen in de promotionele branche, door het verkoopkanaal dat we in al die jaren hebben opgebouwd, mensen goed helpen met hun bedrijven te verduurzamen.” Maar wat blijft er voor jullie over als mensen daadwerkelijk maar een flesje gaan gebruiken en daar jaren mee doen? Maurice: “Nog lang niet iedereen heeft een herbruikbaar drinkflesje, en mocht dat later wel zo zijn verzinnen we weer iets nieuws.” Karin: “De markt is zo groot! Als wij een flink deel wat nu verkocht wordt in deze branche kunnen vervangen door duurzame producten… wow!” Als je moest kiezen jezelf ondernemer of idealist te noemen? Karin: “We zijn nog steeds kapitalist, dat kan niet anders. Wij hebben een kapitalistische denkwijze die we graag in willen zetten om awareness te creëren en ondertussen zijn wij heel blij en wordt het hart ook steeds groener.” Maurice: “Misschien zijn we wel idealistische ondernemers, waarom niet.” De vriendelijke stratenmaker komt informeren of hij weer verder mag gaan met de stoep.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5