PromZ Vak 03-2020

34 ‘Onze gifts zetten mensen aan het denken’ promotionele distributeurs juist veel behoefte aan. Van aandeel- houders mogen beursgenoteerde bedrijven bijvoorbeeld niet meer niet duurzame cadeaus weggeven. Dus we zijn preferred supplier van enkele distributeurs in Europa die zaken doen met de hele grote bedrijven.” “Uiteindelijk willen wij naar het circulaire model, dan kunnen we tegen die bedrijven zeggen: van jullie afval maken we jullie eigen promotie artikelen. Nu betaal je nog veel voor het recy- cling proces omdat je mensen nodig hebt en dat is veel duurder dan iets heel nieuws maken. Dit hele belastingsysteem gaat op de schop, de grondstoffen zullen duurder worden en de men- sen en de recycling goedkoper. Maar het heeft tijd nodig. Als je naar duurzaam wil moet je gaan voor impact, dus in plaats van 30.000 pennen, doe je er 20.000 met het leuke verhaal met impact. Dat je op die manier uitleg geeft waar het product vandaan komt.” “We zijn nu partners met prachtige bedrijven zoals de Plastic Bank in Canada, dat mensen betaalt als ze plastic hebben opge- vist uit vervuilde rivieren en naar de bank brengen. Zo hebben ze gebruikt plastic een waarde gegeven. Ook werken we samen met Sustainable Brands dat grote bedrijven van campagnes voorziet waar ze gadgets bij nodig hebben die wij dan leveren. Wij helpen ze ook met advies over hun afvalstroom.” 400 duurzame producten Wanneer begon die omslag voor jullie naar duurzame pro- ducten en andere manieren van werken? Maurice: “Pas drie jaar geleden! We waren al 16 jaar goed bezig en toen kwam het besef dat je niet meer zomaar van alles kunt weggeven wat vervuilend is. We waren zoekende naar een andere manier.” Karin: “Ik zit in een top 100 van ondernemende vrouwen en daar zat een dame bij die duurzaam bezig is. Maar ze had het heel zwaar en toen zei ik ‘dan zet ik jouw product bij ons assortiment, ik heb toch dat verkoopkanaal’. En toen ging er voor mij een wereld open, de impact die je (denk: iedereen) kunt maken, de meerwaarde voor het ondernemen! We hebben toen beetje bij beetje een aantal duurzame producten aan ons assortiment toegevoegd maar er zat nog geen lijn is. Toen hebben we de hulp van een designer erbij gehaald en de WoW sustainable-lijn opgezet naast de classic lijn. Een jaar lang waren dat maar een paar producten, dus we dachten er niet over ons duurzaam te noemen, maar de omzet van die producten steeg en nu hebben we al meer dan 400 sustainable producten en denken we bijna niet meer in classic. Nu wordt onze hele omzet uit duurzaamheid gehaald, dus dat kan!” Botst dat niet, ondernemer zijn in promotionele geschenken en duurzaamheid? Maurice: “Je zorgt er voor dat heel veel afval wordt hergebruikt. Onze producten zijn vervanging van textiel en plastic producten die vervuilend zijn. Andere landen zijn al veel verder op dit gebied. In Nederland wordt nog best vaak gekozen voor goedkopere pro- ducten. Maar er komen ook veel vernieuwingen uit Nederland. Er is veel creativiteit. ” Karin: “Je kunt zeggen, wij zijn geen duurzaam bedrijf want we hebben gifts en die heb je niet echt nodig maar het zet iedereen wel aan het denken. Als je een cadeau krijgt met een verhaal denk je toch even, wat zijn dat voor bedrijven, plastic bank? Kan dat? Kunnen oude flesjes garen worden en dan een tas? Het cre- ëert awareness en dat is waar het begint.” Maurice leidt het onderzoek naar afvalstromen. Hij zoekt uit waar wat vandaan komt en waar in Europa de mallen zijn van bepaalde producten. Hij laat me producten van hun WoW lijn zien zoals zeep van oude sinaasappelschillen, tassen van oude springkussens (gemaakt in Nederland), kaarshouders van oude flessen met kaarsen van oud frituurvet, flesjes van suikerriet die gevuld zijn met water. Telefoon chargers van oude ijskasten of van gebruikt plastic bestek, want er is een bedrijf in Nederland dat van oud plastic plaatwerk kan maken. ‘We maken zelf het design en werken samen met anderen.’ Karin: “We berekenen ons businessmodel niet alleen in profit maar ook in impact, we ondersteunen lokale ondernemers ook door orders te plaatsen en hen zo te helpen met verduurzamen. Deze ansichtkaarten zijn gemaakt van de uitwerpselen van oli- fanten en heeft in zijn huis in India een fabriekje gemaakt om de poep te verzamelen en schoon te maken.” Corona Maar toen kwam corona. Terwijl Karin en Maurice grote plan- nen hadden voor de toekomst met hun sustainable WoW-lijn en rekenden op meer dan een verdubbeling van de omzet, moesten “Verduurzamen begint met awareness”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5