PromZ Vak 03-2020

z 2020 - nummer 3 - promzvak.nl 33 8 De naam Interall Group zal waarschijnlijk altijd verbonden zijn aan de wuppie: die wollige propjes met kraaloogjes en te grote voeten die het bedrijf bekendheid brachten in de jaren 70. Maar sinds drie jaar varen eigenaren Karin en Maurice Stoevenbeld een heel andere koers: al hun tijd en energie gaat naar leuke cadeautjes die zo min mogelijk voetsporen achterlaten. Briefkaarten van olifantenpoep en bekers van koffiedrab: de promotionele producten uit hun WoW lijn komen voort uit nieuwsgierigheid en ondernemingslust. Juist in de combinatie van creativiteit en doorzettingsvermogen vindt het echtpaar elkaar. ‘We zijn een kapitalistisch bedrijf met een steeds groener hart'. ‘Onze gifts zetten mensen aan het denken’ H et echtpaar heeft een duidelijke taakverdeling. Hij is de creatieveling op zoek naar innovaties waar hij mee aan de slag gaat, zij is de verbinder, degene die projecten oppakt en afmaakt. Ze vullen elkaar, ook in dit gesprek, moeiteloos aan. Hoe doe je dit als partners in het echte leven en in het bedrijf? Karin lacht: “Nou, zelfde concept eigenlijk.” Maurice: “We hebben wel echt gescheiden afdelingen en werk- plekken. Maar het heeft absoluut voordelen want voorheen hadden we twee stressvolle jobs, nu hebben we dezelfde stress en kun je dat makkelijker bespreken. De ene week is de ene positief, de andere week de ander, zo help je elkaar. Je vertrouwt elkaar ook 100%. Je voert een huishouden samen dus je gaat niet de geldkist leegroven, iets wat wel eens gebeurt als vrienden zake- lijke partners van elkaar worden. Er zijn ook geen grote ruzies ...” Karin: “En als je wel botst moet je het toch uitvechten, ergens moet het opgelost worden, dan kan dat na kantoortijd. Wij kunnen de bonje uitvechten. We zijn lang bij elkaar, we kennen elkaar heel goed en een meningsverschil duurt nooit lang bij ons.” Maurice: “Maar je moet het niet in de begintijd van je verliefdheid doen, want dan is de verliefdheid snel over.” Karin lacht: “Dat denk ik ook ja….. Wij gingen al heel lang met elkaar voor we besloten samen het bedrijf te runnen. Maar we zijn altijd wel een ondernemend setje geweest, ook in de studietijd hebben we veel samen opgezet. We vonden ondernemen altijd al erg leuk. En dat je dat ook met je partner kan doen maakt het wel heel bijzonder.” Waar genieten jullie dan zo van bij het ondernemen? Maurice: “Je kunt gewoon alles doet wat je zelf wilt. Als wij zeg- gen we gaan de duurzame kant op in plaats van het produceren van meer virgin plastic, dan kunnen we dat gewoon doen. En dan krijg je weer die drive van,’ yes, we gaan dit op poten zetten’, en als het dan beter gaat word je nog enthousiaster. Als je bij een groot bedrijf werkt dan ben je minimaal vijf jaar bezig om iedereen dezelfde kant op te krijgen. Wat en hoe Interall Group nu is, is omdat wij het idee hadden en het hebben opgepakt.” Behoefte aan kennis We zitten in de voortuin van het Interall pand in de Houthavens in Amsterdam. Het kantoor is een onopvallend gebouw op een bedrijventerrein, maar binnen hangt een creatieve sfeer met kunst aan de muur boven gemakkelijk zittende banken. Buiten worden we omringd door wilde bloemen zoals je ze in de ber- men van de snelweg ziet. Daar komen de bijtjes weer op af, verklaart Maurice. Het gebied rond het IJ is in trek en er wordt volop gebouwd; een stratenmaker is vlakbij ons bezig met zijn drilboor... Desondanks vertellen Karin en Maurice enthousiast over de weg naar duurzaamheid waarin ze de afgelopen jaren flink hebben geïnvesteerd zodat ze voor andere bedrijven een gids kunnen zijn en in de grote behoefte aan kennis op dit terrein kunnen voorzien. Karin: “Dat kost zon drie uur per dag he...je in te lezen, te praten met mensen, te begrijpen wat je verkoopt, waar je mee bezig bent en waar het naartoe moet gaan. En daar hebben grote

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5