PromZ Vak 03-2020

30 E en van de grootste effecten van de huidige crisis betreft het dagelijks leven dat bijna voor iedereen ingrijpend veran- derd is. Plots werden we gedwongen thuis te werken, konden niet meer uiteten, naar het theater of naar de kroeg en verplaatsten we ons alleen als het noodzakelijk was. Het economisch vooruitzicht werd onzeker en we maakten ons zorgen over onze gezondheid. De sociaal maatschappelijke veranderingen zijn groot. Ook ons shopgedrag is gewijzigd onder invloed van de crisis. Zo zijn we meer dan ooit ons huis gaan opknappen en besloten we meer dan ooit online te bestellen en te laten bezorgen. Uit het onderzoek blijkt boven- dien dat we nu veel meer open staan voor het switchen van merk: Volgens onderzoek van Econsultancy en Marketing Week, geeft de helft van alle adverteer- ders in Europa aan hun budget terug te schroeven als gevolg van de coronacrisis. De focus van bedrijven ligt op verhoging van liquiditeit en kostenbesparing, en marketingkosten zijn veelal makkelijker terug te dringen dan andere kosten. De vraag is of het verstandig is: de merken die goed gaan weten meer te doen met minder geld. DOOR PETER VAN GESTEL 3 tot 8%meer omzet met minder budget: de kracht van promotionele campagnes • 31% zegt bereid te zijn te switchen van supermarkt • 25% zegt bereid te zijn te switchen van tankstation • 38% zegt bereid te zijn te switchen van fastfood merk Beloon gedragswijziging direct Boter bij de vis: dat is wat consumenten willen, ‘lijkt dit onder- zoek te zeggen’. Beloon ze daarom zo snel mogelijk voor een wijziging in gedrag, dan is het effect het grootste. Dus laat mensen niet 15 keer terugkomen naar je winkel voordat ze een promotioneel product ontvangen. Bij twee tot vier keer is het effect veel groter. Hoe vaker je de consument beloont voor gewenst gedrag, hoe vaker hij of zij dat gedrag laat zien. De Shell ‘zout’ race auto’s sparen bij twee keer tanken zijn in Europa een groot succes. Consumenten stappen voor de auto’s daadwer- kelijk over naar een ander tankstation. Inmiddels zijn er ruim 3 miljoen auto’s bij besteld.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5