PromZ Vak 03-2020

z 2020 - nummer 3 - promzvak.nl 29 9 zal uitkomen. Een en ander wil niet zeggen dat men denkt dat de coronacrisis snel voorbij zal zijn, integendeel. In april dacht driekwart van de leveranciers dat corona wel over zou zijn aan het eind van 2020. In september denkt bijna de helft van de res- pondenten dat de gevolgen van de coronacrisis zich tenminste tot het eind van 2021 zullen manifesteren, zo niet langer. Op dit moment leert men leven met de gedachte dat corona nog wel eens een hele tijd zou kunnen duren. Net als in april 2020 denkt de meerderheid van zowel distribu- teurs als suppliers dat de door corona verloren gegane omzet niet meer in te halen is. Een relatief kleine groep denkt dat die omzet wel geheel of gedeeltelijk in te halen valt. Dit los van de eerder genoemde 18% van de leveranciers die niet te maken hebben (gehad) met omzetverlies. Overigens zijn het vaker de suppliers die wat positiever zijn over de mogelijkheden om verloren gegane omzet in te halen dan de distributeurs. De reactie van suppliers en distributeurs op corona Waren distributeurs en suppliers machteloos tegenover deze omzetverliezen? Integendeel. Een crisis als deze maakt bij de meerderheid van de leveranciers het beste in hen los. Neem bijvoorbeeld de communicatie met klanten: een kwart van zowel distributeurs als suppliers heeft niet met haar klanten over corona-gerelateerde zaken gecommuniceerd. De rest wel, en heel opvallend is dat twee-derde dan vooral de communica- tie met klanten over beschermingsproducten noemt. Natuurlijk heeft men de klanten ook uitvoerig op de hoogte gehouden van de beschikbaarheid van het normale productassortiment, over de mogelijkheid om digitaal te bestellen of om de corona-proof gemaakte showroom te bezoeken, maar voorop staat voor de leverancier het uitbuiten van de verkoopmogelijkheden van beschermingsproducten die men vliegensvlug is gaan toevoe- gen aan het assortiment. Distributeurs en suppliers zijn toch vooral ondernemers die ook in tijden van crisis nieuwe kansen aangrijpen. Andere uitkomsten: 44% van de leveranciers heeft gebruikge- maakt van de NOW-1 regeling, 21% van NOW-2 terwijl 12% overweegt zich aan te melden voor NOW-3. Ook dit laat zien dat het toch weer de goede kant uitgaat. Dat blijkt ook uit het feit dat in april de helft van de leveranciers uitstel van belas- tingbetaling overwoog, maar in september bleek minder dan een kwart van deze mogelijkheid gebruik te hebben gemaakt. Al met al, corona heeft behoorlijk huisgehouden in de bran- che voor promotionele producten, maar alles wijst erop dat de branchegenoten hard werken aan het herstel, en dat blijkt niet zonder resultaat te zijn. Het kerstpakket is een vraagteken In de meting van september is ook gevraagd naar de ver- wachtingen met betrekking tot kerstpakketten (twee-derde van de distributeurs verkoopt kerstpakketten). Ruim de helft signaleert een lagere verkoop in kerstpakketten en einde- jaarsgeschenken dan vorig jaar, terwijl de andere helft een gelijke, of soms zelfs iets hogere kerstpakkettenomzet ver- wacht. Groei lijkt er dus niet in te zitten hoewel dat wel door sommigen verwacht werd: als medewerkers veel thuis moeten werken kan een kerstpakket net dat beetje verschil maken in de verhouding tussen werkgever en werknemer. Maar dat blijkt dus niet helemaal het geval te zijn. Een kwart van de distributeurs denkt dat uiteindelijk meer kerstpakket- ten zullen worden verkocht vanwege de vele thuiswerkers, maar ruim een derde denkt dat het juist tot minder kerstpak- ketten zal leiden. De overige 40% denkt dat het thuiswerken geen enkel effect heeft op het al dan niet verstrekken van kerstpakketten. Aan het eind van dit jaar zullen we pas definitief vast kun- nen stellen hoe het met de kerstpakketten afloopt, maar de branche zou opdrachtgevers wat nadrukkelijker kunnen overtuigen van het belang van kerstpakketten in situaties waarin veel medewerkers thuiswerken. September 2020 April 2020 n= 137 173 % % Gelijke of hogere omzet 18 - Minder dan 5% omzetverlies 4 2 5 tot 10% omzetverlies 5 5 11 tot 25% omzetverlies 21 8 26 tot 50 omzetverlies 28 38 51 tot 75% omzetverlies 18 33 Meer dan 75% omzetverlies 6 14 Tabel 2: Omzetontwikkeling ten opzichte van 2019 door corona

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5