PromZ Vak 03-2020

z 2020 - nummer 3 - promzvak.nl 27 9 COLUMN Met premiums het regenwoud redden. Je wist natuurlijk wel dat de longen van onze aarde ernstig bedreigd worden. Als je dit arti- kel uitleest, zal in die tijd een gebied ter grootte van 80 voetbalvelden aan regenwoud per- manent verwoest zijn. Minder bekend is dat het verbranden van het regenwoud net zoveel koolstof uitstoot als alle auto’s, vrachtwagens, bussen, vliegtuigen, schepen en treinen bij elkaar opgeteld! Je denkt vast: wat heeft dit in vredesnaam te maken met promotionele campagnes? Als het aan mij ligt: heel veel … R eward promotiecampagnes belonen consumenten met fysieke premiums. Die ontwerpen, produceren en importeren we doorgaans (van)uit markten over de hele wereld. Als het goed is gaat het om cadeautjes die mensen echt willen hebben. Daarom komen ze steeds weer terug om de producten van onze klanten te kopen. Dat is het idee. Als je goed bezig bent zijn jouw premiums gecertificeerd als mens- en milieuvriendelijk. Maar ik vind dat niet genoeg en vraag je om meer te doen. We hebben met z’n allen tientallen jaren lang met onze premiums enorme grote plastic bergen geproduceerd. Het wordt tijd dat we daar mee stoppen en de aarde een plezier doen. 3.003.877. And counting … Dat is het aantal vierkante meters tropisch regenwoud dat BrandBase tot nu toe heeft gered. Niet door houtkapapparatuur te saboteren of onszelf aan bomen vast te ketenen in Davos. Nee, we redden regenwoud door het te kopen. Bij elk product (premium) dat we voor onze klanten produceren, doneren we genoeg geld om ergens ter wereld een vierkante meter bedreigd regenwoud te kopen. Nee, dat doen we natuurlijk niet zelf. We werken samen met de Rainforest Trust. Dat is een Amerikaanse organisatie die al meer dan 30 jaar regen- woud opkoopt. Sinds 1988 heeft Rainforest Trust zo'n 18 miljard bomen en duizenden kwetsbare plant- en diersoorten over de hele wereld voor vernietiging behoed. Het land waarop deze soorten leven wordt permanent beschermd omdat het nu in bezit is van Rainforest Trust. Doe het niet voor de complimentjes maar voor de impact. Wij zijn nu nog het enige marketingbedrijf dat zich actief bezig- houdt met het redden van regenwouden. Ik vertel het hier omdat ik zo graag zou zien dat de hele branche zich hierbij aansluit. Zonder samenwerking heeft het regenwoud geen kans. Bel me op 020 470 35 70 of neem rechtstreeks contact op met Rainforest Trust. Lodewijk van der Peet New Business Director BrandBase

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5