PromZ Vak 03-2020

z 2020 - nummer 3 - promzvak.nl 25 9 “We moeten als branche niet klagen en gewoon blijven ondernemen” Dick Brandwijk Brandwijk Kerstpakketten en Promo.nl Wat is de invloed van de coronacrisis op jullie markt? “Voor Promo.nl viel in één klap veel weg; geen beurzen en evene- menten meer. We zouden gadgets en pakketten gaan verzorgen voor events als het EK Voetbal, de Roparun en de Marathon van Rotterdam. We hebben webshops voor bedrijven en er staat voor een half miljoen euro aan voorraad voor klanten in ons magazijn. Maar op de kerstpakkettenmarkt dienen zich weer nieuwe kan- sen aan. Barbecues en vakantieborrels voor medewerkers zijn weggevallen – daar zijn we alternatieven voor gaan verzinnen: brievenbuspakketjes, bloemenpakketjes, zomerpakketten. Ik ben er heilig van overtuigd dat we dit nog even moeten doorstaan. De markt is blijvend veranderd. Mensen werken thuis en zullen dat ook blijven doen. Aan de ene kant werkt dat beperkend, maar het prikkelt ook de creativiteit om daarop in te spelen.” Gaat het beslismoment als gevolg van deze crisis opschuiven naar achteren? “We hebben er alles aan gedaan om het beslismoment naar voren te schuiven. Maar wij hebben klanten die heel serieus met hun kerstpakketten omgaan. De eerste order van het jaar schrijf ik al op 18 mei. Verder zorgen we dat we zoveel mogelijk uit bestaande voorraden putten. We willen niet afhankelijk zijn van containers die laat binnenkomen. Wij willen de pakketten zo vroeg mogelijk veiligstellen in het logistiek centrum; daarom zijn we veel eerder begonnen met inpakken. Op 1 december stop ik met de verkoop; als ik het dan nog moet verdienen, kan ik beter sluiten.” De werkkostenregeling is dit jaar eenmalig verhoogd van 1,7 naar 3 procent tot een maximale loonsom van 400.000 euro. Wat verwachten jullie hiervan? “Dat is een heel positief verhaal. Het is goed dat het er is. Het is belachelijk dat je extra belasting moet betalen als je je hardwerkende medewerkers een beloning wil geven. Naar mijn mening moet deze verruiming defi- nitief worden. Het is juist zo leuk om je mensen die op afstand werken van tijd tot tijd te laten weten dat je hun inzet waardeert.” Wat zou de distributeur/supplier volgens jou kunnen doen om kerstpakketten meer onder de aandacht te brengen? “Wat wij doen is inspelen op de vraag van onze klanten. De aandacht bij de kerstpakketten gaat nu meer uit naar familie en naar de thuissitu- atie. We hebben ook een coronaproof showroom. Wat onze leveranciers betreft zijn we heel afhankelijk van de voorraden. We hebben een aantal heel goede leveranciers die het elk jaar weer voor elkaar krijgen om op tijd te leveren. We hebben vooral voorraden uit Europa ingekocht. Met de eerste voorraden zijn we al aan het inpakken. Door van direct beschikbare voorraden uit te gaan komen we niet in de problemen met late containers.” Wat is je verwachting voor de toekomst op middellange termijn (1-3 jaar)? “Het komend jaar zullen we echt nog wel rekening moeten houden met het virus. In lastige tijden is het juist belangrijk om je medewerkers een hart onder de riem te steken. Als we kunnen inspelen op de nieuwe omstandigheden bij onze klanten zie ik de toekomst zonnig tegemoet. Grote bijeenkomsten zijn gewoon even klaar en kerstmarkten zijn ook niet te realiseren. Maar ik vind dat we als branche niet moeten klagen en gewoon moeten blijven ondernemen. Er zijn veel bedrijven in andere sectoren die het veel lastiger hebben dan wij.” FOTO: Jimmy Nelson

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5