PromZ Vak 03-2020
24 DOOR ALLARD FREDERIKS Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distributeur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Dick Brandwijk (Brandwijk Kerstpakketten en Promo.nl) en Maria de Jong (Tastemakers). Wat is de invloed van de coronacrisis op jullie markt? “Dat is nog moeilijk te zeggen. Het gaat uiteindelijk om een beslissing voor een geefmoment aan het eind van het jaar. De diverse steun- maatregelen van de overheid hebben ervoor gezorgd dat bedrijven overeind zijn gebleven. Uiteraard zijn er branches die hard geraakt worden, waardoor ook een deel van de kerstgeschenken zal weg- vallen. Aan de andere kant is het waarderen van je personeel nog nooit zo belangrijk geweest als in deze tijd. Er wordt veel gevraagd van de medewerkers. Bedrijfsfeestjes zijn niet doorgegaan. Dus een extra waardering aan het eind van het jaar is dan wel op zijn plaats.” Gaat het beslismoment als gevolg van deze crisis opschuiven naar achteren? “Dat zal een aantal weken later zijn, verwachten wij. Maar kerst schuift niet op. Dus hebben we met z’n allen een mooie uitdaging. Bij non-food zijn klanten gewend om te reserveren en te controleren of iets wel of niet beschikbaar is. Maar bij food wordt verwacht dat producten tot aan kerst beschikbaar blijven. Dat geeft ons de extra uitdaging om te zorgen dat dat ook zo is. En om alles op tijd binnen te krijgen. Daarom hebben wij bijvoorbeeld ook al het drukwerk in eigen beheer. En we zoeken onze leveranciers in Nederland of in Europa. Dat geeft ons de nodige slagkracht.” De werkkostenregeling is dit jaar eenmalig verhoogd van 1,7 naar 3 procent tot een maximale loonsom van 400.000 euro. Wat verwachten jullie hiervan? “Dat is een positieve impuls voor het mkb. Het is niet zo dat wij dat direct van bedrijven terughoren, maar er is wel bij werkgevers bekendgemaakt dat die ruimte er is. We hopen dat het echt gaat helpen.” Wat zou de distributeur/supplier volgens jou kunnen doen om kerstpakketten meer onder de aandacht te brengen? “Ik denk dat ze dit al zoveel mogelijk doen. Maar het mooiste is om de mensen in je showroom te krijgen. De waardering zit ‘m ook in de aandacht die een werkgever stopt in een persoon- lijk uitgezocht kerstpakket. Ik zie ook online leuke initiatieven langskomen. Zoals 1,5 meterpakketten in lange dozen, om ze persoonlijk uit te kunnen reiken. En van de zomer waren er ook de thuisblijfpakketten en andere creatieve oplossingen. Ik denk wel dat iedereen zich ervan bewust is dat we een stapje extra moeten doen.” Wat is je verwachting voor de toekomst op middellange termijn (1-3 jaar)? “Dat is nog moeilijk te zeggen, maar als ik kijk naar wat de eco- nomie nu doet en wat de verwachtingen zijn dan heb ik er alle vertrouwen in dat de markt zich weer gezond zal herstellen. Daarnaast moeten we blijven werken aan innovaties om ervoor te zorgen dat de klant, en uiteindelijk de consument, telkens weer wordt verrast. Elk jaar weer is er de uitdaging om met nieuwe producten te komen, en misschien nu nog wel meer. We moeten nog meer inspelen op de situatie dat er door het jaar heen meer gegeven gaat worden; we moeten verder kijken dan alleen kerst.” “We hebben met z’n allen een mooie uitdaging” Maria de Jong Tastemakers
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5