PromZ Vak 03-2020
z 2020 - nummer 3 - promzvak.nl 19 8 ‘Begeerlijkheid creëren’ een duurzame relatie van distributeur met fabrikant essentieel. “We zoeken mensen die niet elke keer de markt onderzoeken. Op een gegeven ogenblik kun je zeggen ‘Ik kies voor Senator’ of voor een andere partij. Alleen een keuze maken is blijkbaar heel moeilijk voor sommige mensen omdat je dan misschien jezelf limiteert. Ik denk dat je onvoorwaardelijk moet zijn in je relatie, in je partnership, en dat je moet zeggen ‘hier gaan we met z’n tweeën een project van maken’. Ik denk dat we daar de afgelopen jaren succesvol in zijn geweest in Nederland en België. Dat bete- kent dat je soms geen contact hebt met een bepaalde partij omdat die voor een ander heeft gekozen. Dat moet je ook respecteren. Je moet natuurlijk wel actief blijven want dan krijg je een volgende keer misschien een kans.” Kwaliteit boven kwantiteit In België hoor je bij distributeurs geregeld dat ze hun klanten aan- raden beter een artikel van kwaliteit aan te bieden en dan liever wat minder in aantal aan te kopen. Daar kan Erik Kok zich volledig in vinden. In de bedrijven kan procurement echter de keuze van de marketeers beperken door (lage) budgeteisen. De vraag is of de distributeur daarin moet mee gaan. En ook hoe ver die er in mee moet gaan. Erik Kok: “Dan moet je als handelaar misschien ‘nee’ zeggen. Ik kan dat nu heel gemakkelijk zeggen. Als het water je aan de lippen staat en je kunt het alleen op die manier redden, ja, dan weet ik niet wat ik zou doen. Ik geloof toch dat je jezelf zou moeten afvragen: waar sta ik dan over twee of drie jaar nog? Dat moeten wij als bedrijf ook. Uiteindelijk zijn er in deze branche veel prullen. Maar wij willen geen prullen maken.” Meegaan om de order toch maar te hebben leidt volgens hem tot een nivellering van het vak. “Je nivelleert je vak als je geen kernwaarden aan je bedrijf hangt. Ik denk dat je op een bepaald moment moet zeg- gen ‘dit is wat ik wil uitstralen, daar sta ik voor en dit gaat te ver qua kwaliteitsvermindering’, of ‘dat goedkope product ga ik niet leveren, want ik kan er gewoon niet achter staan’.” Passie Uiteindelijk gaat het omhet maken en bieden van ‘mooie producten’. “We kunnenmet zijn drieën - de distributeur, de klant en de fabrikant/ leverancier - met de juiste briefing en met genoeg tijd, een prachtig product maken, een prachtig promotioneel product,” zegt Erik Kok. Het is ook niet altijd een kwestie van geld, wel een kwestie van tijd en aandacht. Naar zijn mening schiet de sector tekort als het om aandacht geven gaat. “Aandacht om te luisteren naar wat de eindklant wil. Dat begint natuurlijk al bij deman of die vrouw die belt en die een pen of sleutelhanger nodig heeft; dat je dan niet zegt ‘ik kom daar vanmiddag op terug’, maar ‘ik kom er in de loop van deze week op terug’. Anders wordt het gewoon dat wat op voorraad is genomen en dat is nooit zo mooi want dan zit er geen liefde, pas- sie of hartstocht bij. Dat zijn toch kernbegrippen die heel belangrijk blijven in dit vak, naast de verandering van visie.” Kok wijst op de windmolens in het Antwerpse havengebied waar het interview in de buitenlucht (corona....) plaats heeft. “Hier staan windmolens op de achtergrond. 20, 30 jaar geleden waren die er niet. Nu is het de tendens, waarom? Omdat we ons leven anders moeten inrichten. Zo moeten wij met veranderingen mee gaan, maar ook dan blijft toch het menselijke, de aandacht, de passie, de hartstocht van belang. Degenen die dat beheersen zullen overleven, die gaan het verschil maken. En daar horen een importeur en een fabrikant bij, dus dan hoef je niet bang te zijn dat die schakels vervagen.” Als aan de voorwaarden van genoeg tijd en een goed concept vol- daan wordt, kunnen er volgens hem in dit vak mooie producten gemaakt worden. “Dat is ook uiteindelijk waarom ik het vak nog steeds heel erg leuk vind,” voegt hij eraan toe. “Het klinkt misschien raar, maar ik kan echt enthousiast raken over dat wat iedereen ‘dat pennetje’ noemt. Als dat gewoon goed matcht met je product of met je bedrijf dan is dat typografisch alleen al prachtig of qua kleurstelling. Dan is het begeerlijk. Dàt is het: jemoet begeerlijkheid creëren. Dan bind je ook mensen aan dat geschenk. Dat hebben we misschien een beetje verloren. Maar misschien komt het weer terug.” Kok wijst in dat verband ook op de mogelijkheden van bedrukking. Specialiteiten van Senator zijn daarin HD-High Definition bedruk- king rondom (ook in intense kleuren) en een voelbare bedrukking. Drinkware Senator staat al lang niet meer synoniem voor (slechts)pen- nen. Het bedrijf heeft ook drinkware (mokken, porseleinen en aardewerk serviesgoed en thermo bekers) in het aanbod. Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw is men daarin actief via een partner in de VS (Rou Bill). “Voor ons is het een heel belangrijke productgroep waarin we ook stappen aan het maken zijn om door te groeien. Drinkware is een productgroep waar met zorg zoveel meer uitgehaald kan worden. Het biedt qua opdruk de mogelijkheden van een billboard. Dat was ook een van de redenen om deze pro- ductgroep op te nemen,” verklaart Erik Kok. In 2018 was drinkware goed voor een vijfde van de omzet van Senator. Met drinkware en schrijfartikelen heeft Senator twee belangrijke productgroepen in haar assortiment die nog altijd voorkomen in de product media-top tien.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5