PromZ Vak 03-2020
z 2020 - nummer 3 - promzvak.nl 13 8 24.000 beschimmelde cowboyhoeden in de zon ‘Hoe weet je dat je het in je hebt?’ ‘Het is heel simpel. Je begint ergens mee en dat wordt een succes. Dan ga je er mee verder, het overkomt je. Ik was 19 toen ik voor een bedrijf balpennen inkocht. Ik leerde Ab Lensen kennen en hij wilde graag bedrukte pennen verkopen. In de zestiger jaren was een balpen met een bedrukking erop iets nieuws. Daar wilden ze in het bedrijf waar ik werkte niet aan beginnen, dus ben ik ze zelf in de avonduren gaan verkopen. Ik verdiende ’s avonds drie keer zoveel als overdag, dus toen was de stap niet zo moeilijk. Als ondernemer moet je de kansen op het juiste moment pakken. Kortom, er was een drive om geld te verdienen, het was leuk, je begeeft je onder de mensen; al die factoren maken dat je er in verder gaat.’ ‘Ook had ik een vader die het ondernemerschap stimuleerde. Hij vond het jammer dat hij zelf ambtenaar was gebleven. In de naoorlogse tijd kwam hij in de ambtenarij terecht, maar hij was wel een goede koopman. Hij stierf helaas heel jong, maar de eerste drie/vier jaar heeft hij mij geweldig geholpen. Hij deed de administratie en hielp mij waar hij maar kon.’ Onderbuikgevoel ‘Is het gevoel of zijn het de feiten, de cijfers, die maken dat je weet dat je deze kans moet grijpen?’ ‘Als de cijfertjes een beetje kloppen, zegt het gevoel dat je het moet doen. Het is ook een onderbuik gevoel.’ ‘Twijfel je daar wel eens aan?’ ‘Je moet niet te veel twijfelen. Als er een beslissing genomen moet worden, moet je dat doen. Zo is het gewoon en zo zit ik zelf ook in elkaar.’ ‘Had je wel eens een verkeerd onderbuikgevoel en kun je daar een voorbeeld van geven?’ ‘Ja, dat gebeurd wel eens, meerdere malen zelfs. Die momenten moet je zo snel mogelijk weer vergeten’, lacht Van Helden. ‘Het maakt dan niet uit wat het je kost, vaak is het een hele hoop geld, maar als je er dan maar net iets meer van leert, is het geen weggegooid geld. Zo word je een beetje wijzer.’ ‘Wat is het leukst aan ondernemen?’ ‘Het ‘gelijk hebben’ achteraf. Dat je iets goed ingeschat hebt. Dat het een succes is en wordt en dat hoeft niet één, twee, drie, maar je moet wel het gevoel hebben dat je op de goede weg zit. Ook bij projecten van langere ademmoet je dat vertrouwen houden.’ Familiebedrijf Zoons Joost en Arno en dochter Ilse, werken al zo’n 25 jaar in het bedrijf en hebben het verder uitgebouwd toen Adri met ‘pensi- oen’ ging. ‘Je zoons leiden het bedrijf nu, vragen ze je vaak om advies?’ ‘Ze kennen me er wel in, ja. Periodiek zitten wij samen, hier heb- ben we afspraken voor. Even bijpraten en zo. Het zijn ook mannen Favorite Gifts is gevestigd in Tiel. Het is één van de groot- ste distributeurs van promotionele producten in Europa. Het bedrijf omvat de merken ‘Van Helden Relatiegeschenken’, dit is rechtstreekse levering aan de Nederlandse en Belgische markt. Giving Europe is een groothandel, opge- richt in 2001, met het eerste volledige assortiment aan gecertificeerde promotionele artikelen, met vestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Van Heijster Relatiegeschenken voor de Nederlandse markt, en Eurogifts (Belgisch van oorsprong), bedient de Nederlandse, Franse en Belgische markt. Er werken in Europa zo’n 500 FTE’s voor het bedrijf. ‘Als de cijfertjes een beetje kloppen, zegt het gevoel dat je het moet doen. Het is ook een onderbuik gevoel.’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5