PromZ Vak 02-2020
z 2020 - nummer 2 - promzvak.nl 49 Compacon (Plato Group) biedt failliet Supremia snelle doorstart 9 (advertentie) Ook moet nog een knoop worden doorgehakt over de locatie in Amsterdam. “Maar we gaan in elk geval geen situatie creëren waarbij mensen die in de omgeving van Amsterdam wonen elke dag naar Barendrecht op en neer moeten”, zegt Löbker. Continuïteit bieden Compacon en Supremia liggen qua businessmodel dicht bij elkaar, benadrukt Vonk. “Onze prioriteit is om klanten conti- nuïteit te bieden. Zij hebben lang in onzekerheid gezeten. Er liggen goederen in het magazijn en er is onderhanden werk. Een hoop artikelen hebben een strikte deadline; die moeten gewoon snel op de plek van bestemming zijn. Dat vraagt veel flexibiliteit en snelheid, maar dat is ook onze kracht.” Er gingen ook verhalen dat voorraden van Nederlandse klan- ten in het faillissement van België zouden zijn ‘meegegaan’. Löbker: “Er ligt voorraad in België die is voorgefinancierd door Supremia BV en die bestemd is voor klanten van de Nederlandse vestiging. Die voorraad behoort tot de boedel die wij hebben overgenomen. We hebben daarover ook goed contact met de overnemende partij in België, MCS Kick & Rush.” Opleving Plato Group merkt, net als elke organisatie in de branche, het nadelige effect van de coronacrisis. Löbker: “Ik zeg altijd: wij hebben als sector een staanplaats in de trein; we mogen als laatste naar binnen glippen en als de trein tot stilstand komt, moeten we er als eerste weer uit. Ik denk dat onze branche dit jaar wel 50 procent aan inkomsten misloopt. Vooral bij IGO Post, ons online model voor het mkb, zien we een behoorlijke impact. Bij Clipper, als supplier, is die impact iets minder groot. En Compacon heeft het voordeel van projecten die wat langer lopen en klanten die iets minder conjunctuurgevoelig zijn. Voor het eind van dit jaar verwachten we wel een opleving, maar ik ga er niet vanuit dat we dan op maandbasis weer op het bud- get zitten dat we hadden voorzien. Ik denk dat we een aantal jaren nodig hebben om weer op het niveau te komen waar we vandaan kwamen. Of dat twee of drie jaar is, is lastig te voorspellen. We durven nu 2021 in elk geval niet te begroten zoals we 2020 begroot hebben.” “Het is natuurlijk anticyclisch om nu een bedrijf over te nemen”, vervolgt Löbker. “Maar we zien het als een manier om onze onderneming verder te verstevigen. Dit is ook de beste manier om de klanten van Supremia continuïteit te bieden. Er zit veel kennis en informatie bij Supremia die is opgebouwd voor die klanten. Je kan ook denken: ik koop dat niet en ik ga die klanten apart benaderen. Maar dan mis je de toegang tot de opgebouwde dossiers, de com- pliance, de certificaten. Wij wilden dat goed doen.” Vonk: “Daarnaast is het mooi om te constateren dat dit binnen onze organisatie voor een boost zorgt. Het geeft veel vertrouwen bij onze mensen dat we zo’n stap zetten. We zeggen hiermee ook: wij vertrouwen in jullie en we gaan ervoor.” “Toen België omviel konden de bedrijven niet meer bij de gezamenlijke rekening komen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5