PromZ Vak 02-2020

z 2020 - nummer 2 - promzvak.nl 45 “Ik ben het product van een ondernemende vader en een sociale moeder” YouTube serie Recentelijk kwam een documentaire online op het YouTube kanaal van Correctbook, waarin we onder meer zien hoe de productie en verspreiding van Correctbook in Rwanda in zijn werk gaat. Correctbook produceert namelijk in het land van verspreiding. “Veel duurzamer en efficiënter”, zo stelt Sam. “De mensen in het land hebben er iets aan, omdat we ze een vak leren en we hoeven zo niet alles te verschepen, dus dat is ook beter voor het milieu. Onze sociale verantwoordelijkheid staat op nummer 1, maar duurzaamheid komt op een goede tweede plaats. Zo compenseren we CO2, vervangen we zoveel mogelijk breuk van producten en zoeken we naar methoden om minder plastic in onze producten te gebruiken of om beter te kunnen recyclen. De bedoeling van die documentaire is om mensen mee te nemen in onze manier van denken en doen, zodat we meer begrip kweken voor onze doelstelling om analfabetisme de wereld uit te krijgen. Daarbij maken we onder meer gebruik van YouTube ‘sterren’ zoals de populaire vlogger Dionne Slagter (ook wel bekend als Onnedi). In de serie deelt Dionne haar ervaringen over het werk van Correctbook en helpt ze mee met de verspreiding van de notitieboeken. Hiermee proberen we ook een jongere doelgroep aan te spreken. Mijn droom is over een paar jaar een documentaire op Netflix te hebben staan, zodat nog meer mensen wereldwijd kennis kunnen maken met Correctbook.” Uitbreiding met vijf landen Zoals gezegd gaat Correctbook dit jaar starten met de uitbreiding van de afzet naar 400.000 boeken volgend jaar. Dat betekent dat men nu moet starten met de productie in de vijf ‘nieuwe’ Afrikaanse landen Kenia, Malawi, Ghana, Oeganda en Ethiopië. Door corona zal dat moelijker gaan, dus heeft Sam besloten alles eerder op te starten. “In eerste instantie zouden we in september beginnen, maar we zijn nu al druk met alle voorbereidingen. Zodat de productie geen al te grote vertraging gaat oplopen. Dit project dat we samen met Edukans doen is natuurlijk best omvangrijk. Zij hebben ons product weten te integreren in hun zogenaamde Active Teaching & Learning programma en we zetten gezamenlijk alles op. Alleen voor de ver- spreiding werken we weer samen met lokale stichtingen. Maar het blijft een grote klus.” In de promotionele markt is Correctbook een steeds grotere speler. Sam geeft aan dat een deel van het succes te danken is aan de relatie met de wederverkopers. “Je weet wat je aan ons hebt. Wij stunten niet met prijzen, leveren snel en op tijd en wij hebben onze wederverkopers heel erg hoog zitten. Samen bereik je meer dan alleen is altijd mijn motto geweest. Persoonlijk zal ik me wat meer gaan bezighouden met nieuwe projecten en nieuwe manieren van marketing bedrijven. Ik ben het product van een ondernemende vader en een sociale moeder en de sterke kanten van die combina- tie zal ik de komende tijd benutten om het bedrijf verder te laten groeien.” Correctbook is inmiddels ook in de buurlanden begonnen met verkopen. 9 Vlogger Dionne Slagter (Onnedi)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5