PromZ Vak 02-2020
z 2020 - nummer 2 - promzvak.nl 41 9 Juist nu kunnen we als branche het goede voorbeeld geven staan. En wat bijvoorbeeld ook een populair product zal zijn, wat trouwens al een aantal jaren bestaat maar nooit speciaal uit- gelicht is, is de hygiënische sleutelhanger waarmee je ‘virusvrij’ deuren kunt openen of knopjes indrukken.” “Dat maakt ons vakgebied erg leuk, hoe flexibel we zijn en hoe zoiets met logo weer ingezet kan worden als relatiegeschenk.” Wat zou je willen zeggen tegen potentiële exposanten die nog twijfelen om te komen? “Het is ommeerdere redenen belangrijk om je gezicht te laten zien. Het laatste kwartaal is wat omzet betreft altijd al de belangrijkste tijd voor distributeur en supplier maar omdat nu het tweede en derde kwartaal zo goed als stil is gevallen, komt het er nu hele- maal op aan dat je na de zomer actie onderneemt om het jaar nog enigszins te redden.” “Bovendien zijn we er achter gekomen hoe belangrijk beurzen voor onze industrie zijn. Zo’n 30 tot 40 procent van de omzet van onze branche is gerelateerd aan beurzen en evenementen. Bedrijven kopen hiervoor bezoekersgeschenken, give-aways, prijzen en kleding in.” “Nu zoveel beurzen zijn afgelast of verplaatst vind ik dat wij die werkzaam zijn in de promotionele productenbranche het goede voorbeeld moeten geven. Het moet ergens weer gaan rollen, en dat begint bij ons zelf.” “Mensen moeten weer denken ‘goh ik kom toch met leuke pro- ducten en inspiratie terug’ en voor al deze mensen, die de moeite hebben genomen om naar de beurs te gaan, is het minste wat we kunnen doen om zelf laten zien hoe het hoort. De show must go on!” Is er inhoudelijk veel aan het programma van de beurzen gewijzigd? “Voor PromZ Live zou Steven Sedee, manager sport sponsoring ING Nederland, een seminar verzorgen dat over ‘het behalen van maximaal rendement uit sportsponsoring’ zou gaan, toegespitst op het EK. Wij weten niet of hij in september al het een en ander mag verklappen over acties voor een voetbaltoernooi dat nu pas in juni 2021 plaatsvindt. Verder was de beurs ingericht op acties, terwijl we ons nu meer op eindejaarsproducten zullen richten.” “Tijdens De Leveranciersdagen organiseren we altijd de eerste avond een borrel, gesponsord door de branchevereniging PPP, en daarna hebben we met zo’n 330 man een uitgebreid diner met prijsuitreiking. Dit is in de loop der jaren echt uitgegroeid tot een evenement van aanzien.” “Als we er dit jaar door de beperkende omstandigheden een slap aftreksel van zouden maken zou dat jammer zijn.” “De borrel gaat hopelijk wel door. Ook het jureren, welk bedrijf komt als beste tevoorschijn, wie is de beste leverancier, is heel lastig in deze tijd. We konden de bedrijven niet bezoeken, de jury kan ook niet makkelijk bij elkaar komen om te overleggen, en hoe zit het met de criteria? Is dan bijvoorbeeld het bedrijf dat zich heeft toegelegd op mondkapjes de winnaar? De gewone criteria kunnen we niet handhaven.” Hoe zie je de (nabije) toekomst van de branche tegemoet? “Onze industrie heeft zich echt wel laten zien in de afgelopen maanden, met mondkapjes en hesjes en buttons met anderhalve meter erop bijvoorbeeld, maar dat dekt niet het omzet verlies dat we geleden hebben. De actiemarketing heeft bijvoorbeeld helemaal stilgelegen. Nu langzaam het leven weer op gang komt, komt ook de slag om de consument weer op gang. Welk merk kiest men? Daar kan, uiteraard, het promotionele product heel goed voor ingezet worden.” “Maar wij moeten als branche niet gaan zitten afwachten maar juist zelf bedrijven hiervan doordringen.” Al zit het tegen, al is het moeilijk, de enige manier is om verder te blijven denken en doen. Om meer klanten weten te motiveren om bij je te komen kopen. Wat je vaak ziet is dat suppliers zich in crisistijd meer concentreren op de thuismarkt, en iets minder over de grens denken omdat dat meer risico met zich meebrengt. Op de Leveranciersdagen zal de interesse vanuit het buitenland dus waarschijnlijk minder zijn dan de afgelopen jaren. Maar dit kan uiteraard weer een voordeel zijn voor lokale spelers.” “Wij zullen er in ieder geval voor zorgen dat we met onze beur- zen helpen om de communicatie in de markt weer op gang te brengen. Laten we dit als promotionele productenbranche samen doen.” De Leveranciersdagen worden gehouden op 2 en 3 sep- tember 2020 in Expo Houten. PromZ Live zal op 23 en 24 september 2020 plaatsvinden in De Kromhouthal in Amsterdam.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5