PromZ Vak 02-2020

z 2020 - nummer 2 - promzvak.nl 35 9 In hoeverre hebben jullie last van de coronacrisis? “Er zijn geen evenementen, geen beurzen, vertegenwoordigers gaan niet meer op pad, er wordt niets geïntroduceerd – dat mer- ken wij wel. Onze omzet is met meer dan 50 procent verminderd. In de eerste week van de lockdown werd zelfs eerst alles gean- nuleerd. Dat overkomt je gewoon. Je kan er niks aan doen.” Wat doe je om de crisis het hoofd te bieden? “Heel erg op de kosten letten, dat ten eerste. En we proberen andere markten aan te boren. We hebben een nieuwe website; daarop bieden we persoonlijke beschermingsmiddelen aan. Een week na de lockdown zijn we daar ingestapt. Het is een hele nieuwe markt voor ons. Best moeilijk om daar tussen te komen– dat kost veel tijd en energie. Verder zorgen we dat we met klanten in gesprek blijven. Die hebben ook een probleem: mensen zijn niet op kantoor, nie- mand zit bij elkaar. We zien wel dat bedrijven langzaam weer aan het opstarten zijn. Ze denken wat verder vooruit. De grotere ondernemingen zijn al bezig met het vierde kwartaal. Iedereen moet toch verder.” Wat is je verwachting voor de nabije toekomst (de rest van het jaar)? “Zo min mogelijk kosten maken en proberen op nul uit te komen. Dat is waar je hard naar moet streven. Het is wel een voordeel dat we eigen onroerend goed hebben; we hoeven geen huur te betalen. We zijn al met de eerste klanten in gesprek over kerst. Maar het is nog niet op niveau. Dat gaat ook nog heel lang duren. Maar er is tenminste wat beweging. Het staat niet stil meer.” Wat is je verwachting op middellange termijn (komende 3 jaar)? “De grote evenementen, daar verwacht ik voorlopig niks van. Verder is veel afhankelijk van hoe snel het virus onder controle is en hoe snel er een vaccin is. Ik denk dat de hele wereld aan het veranderen is en dat geldt ook voor onze branche. Maar hoe het eruit gaat zien, dat durf ik niet te zeggen. We krijgen in ieder geval nog een grote crisis; dat is wel zeker. Dit is iets totaal anders dan de kredietcrisis. Nu gaat iedereen onderuit. De wereld is gewoon stopgezet en zes stappen achteruit gegaan.” Als je een eindklant één reden zou mogen geven waarom hij een promotioneel product of dienst zou moeten inzetten, wat zou dat dan zijn? “Om te laten zien dat je er nog bent. Dat hoef je niet met grote producten of gimmicks te doen, maar het is wel een uitstekend middel om te laten zien dat je aanwezig bent.” “De wereld is gewoon stopgezet” Edwin Wolfhagen Hedi International

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5