PromZ Vak 02-2020

34 DOOR: ALLARD FREDERIKS Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die ant- woordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Chris Meijdam (Promotion 4U) en Edwin Wolfhagen (Hedi International). “Ik hoop dat het gezond verstand weer terugkeert” Chris Meijdam Promotion 4U In hoeverre hebben jullie last van de coronacrisis? “We hebben hier, net als onze collega’s in de branche, enorm veel last van. En dan druk ik me nog zacht uit. We hebben nog wel een paar industriële lijntjes lopen, maar verder zijn de orders opgedroogd. Er gaan schattingen van 150.000 faillissementen door de coronacrisis. Daar zullen ook klanten van ons tussen zitten. Ik verwacht dat wij het wel redden. Ik ben van nature een opti- mist. De laatste weken ben ik ook wel mister Positivity gebleken. Dat moet ook, als je degene bent die de kar trekt. Ik ben ervan overtuigd dat positiviteit een veel beter soort energie oplevert.” Wat doe je om de crisis het hoofd te bieden? “In plaats van fullcolour bedrukte muurplaten maken we nu plexiglas schermen en corona-gerelateerde preventie-items. De materialen, zoals acrylaat, hebben we toch standaard op voorraad liggen. Eerst dacht ik: moeten we wel op deze manier inspelen op een vervelende situatie? Maar toen zag ik zoveel bedrijven online voorbijkomen die ermee op de loop gingen – dan moeten wij ons er ook maar in mengen. En dat loopt redelijk.” Wat is je verwachting voor de nabije toekomst (de rest van het jaar)? “Gezien de stroperigheid van de regering ten aanzien van de even- tuele teruggang naar het oude normaal is de verwachting niet erg bemoedigend. Dit zou veel sneller kunnen en moeten. Als ik op tv Rutte de evenwichtige crisismanager zie acteren, met Hugo de Jonge als opgevoerde blitse kaketoe die redeneert dat men vertrouwt op de deskundigen van het RIVM, dan zakt de moed je toch wel in de schoenen. Het RIVM zat er vanaf januari al naast met z’n hoegenaamde expertise en switcht de laatste weken van ‘mondkapjes helpen niet’ naar ‘mondkapjes verplicht in het open- baar vervoer’. Ik wil hiermee niet een virus downplayen, maar aan de hand van de cijfers kunnen we constateren dat het middel erger is dan de kwaal. Ook heb ik de indruk dat de mainstream-media krampachtig op coronazaken blijven inzoomen om de herwonnen relevantie te consolideren.” Wat is je verwachting op middellange termijn (komende 3 jaar)? “Ik denk dat deze situatie ons een enorme scheur in de broek ople- vert. Ik hoop dat het gezond verstand weer terugkeert, want de mensheid is niet gebaat bij een quasi-nieuw normaal en een pot- sierlijke anderhalvemetersamenleving. Als biologische entiteiten hebben we nu eenmaal virussen en bacteriën nodig om ons te sterken voor pandemieën die de kop opsteken. De roep om een vaccin is ook vergezocht omdat het niks garandeert of uitsluit, mede omdat corona-virussen muteren. Ook zie je dat corona als een soort glijmiddel wordt gebruikt om politieke hoofdpijndossiers erdoor te drukken, maar dat zal de argeloze NPO-kijker niet met me eens zijn, haha!” Als je een eindklant één reden zou mogen geven waarom hij een promotioneel product of dienst zou moeten inzetten, wat zou dat dan zijn? “Het geven van een attentie is iets wat we juist hard nodig hebben. Een gebaar, een stukje positiviteit – zodat we deze collectieve psy- chose achter ons kunnen laten en de focus kunnen leggen op een liefdevol leven met elkaar.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5