PromZ Vak 02-2020
z 2020 - nummer 2 - promzvak.nl 33 9 Een doorstart boordevol kansen H eeft jouw onderneming ook een noodlanding moeten maken? Zachtjes of met grof geweld? Ik hoop dat het te overzien was. Als het doek maar niet valt. Dat zou doodzonde zijn. Maar ja, we moeten met zijn allen wel bedenken dat de toekomst er anders uit gaat zien. Terug naar vroeger kunnen we vergeten. Er breekt een nieuwe tijd aan. Met nieuwe kansen en mogelijkheden. Zie je dit al voor je. Als de voetbalcompetitie weer begint, worden mondkapjes verplicht in alle stadions. Geen geschreeuw en gejuich zonder mondkapje. Zou Ajax er al een miljoen besteld hebben voor de aankomende competitie. Die worden uitgedeeld aan alle bezoekers van thuiswedstrijden. Mondkapjes voorzien van het logo van Ajax. Niet beschei- den als bedrukking op de bandjes of elastiekjes, maar frontaal. Vol op de mond. Dat moet een geweldig gezicht zijn. Vijftigduizend toeschouwers met een uniform mondkapje op. Hoe zou- den de Rotterdamse fans hierover denken als ze een uitwedstrijd in Amsterdam bezoeken. Die brengen natuurlijk een protestkapje mee. En wat te denken van Oranje, brullende leeuwen. Het moet een meesterlijk gezicht zijn. Er ontstaat een heel nieuwe economie. Want wie zou zo’n mondkapje niet willen sponsoren. Per wedstrijd alsjeblieft, want je wilt natuurlijk niet een heel seizoen tegen Ziggo-gezichten aan kijken. Laat staan Budweiser. Ook een ideetje voor NS trouwens. Gewoon bakken met mondkapjes op alle stations. Neutraal, gesponsord, what ever. De metrobakken zijn nu toch leeg. En als we eenmaal gewend zijn aan het fenomeen, schaamt niemand zich ervoor ommet een bedrukt mondkapje de trein in te stappen. Ik zie een heel nieuwe sector voor me. Want na een voetbalwedstrijd ligt de hele omgeving van een stadion bezaaid met mondkapjes. Daar komen dan speciale stofzuigers voor, zodat je jongeren na een wedstrijd rondstuurt die zonder ze aan te hoeven raken de mondkapjes verzamelen. Keurig in hesjes en natuurlijk zelf met een mondkapje en petje op. Bedrukt. Vanzelfsprekend. Wandelende reclamezuilen. Als het bedrukte mondkapje eenmaal is ingeburgerd, gaan ze natuurlijk het straat- beeld bepalen. Merken zullen erom vechten. En het wordt een van de populairste taakstraffen om op zaterdag in een stad mondkapjes te mogen verzamelen. Waarom zou je je schamen, je bent volledig onherkenbaar als je aan de bak moet. En dit is leuker werk, dan het schoonmaken van de berm van de weg. Er breken nieuwe kleurrijkere tijden aan. Er worden in de komende periode ongetwijfeld banen geschrapt. Bedrijven zullen diep in het eigen vlees gaan snijden om het eigen vel te redden. Voorlopig zal het maken van winst een illusie zijn. Iedere ondernemer is bezig met een transformatieplan gericht op het voortbestaan. Ik adviseer ondernemers met elkaar om tafel te gaan. Krachten bundelen zou weleens het meest realistische overlevingsscenario kunnen zijn. Nog meer staatssteun voelt als een vorm van tijdtrekken. De afgrond komt steeds dichterbij. Er zijn zoveel mkb-ers in ons vak die behoorlijk synergetisch zijn met elkaar dat ze samen een sterke doorstart kunnen maken naar de toekomst. En met goede ideeën kun je nieuwe kansen creëren, zeker als het om producten met een knipoog gaat. Als ik Ajax was, wist ik het wel. De order voor de eerste miljoen mondkapjes was er dan al uit. Sak van den Boom Sak van den Boom is een van de grondleggers van customer media en content marketing. Hij was mede oprichter en hoofdredacteur van het tijdschrift VTWonen. Van 1980 tot 2004 was hij directeur van het mediabedrijf VDBJ. Sak van den Boom stond in 2005 aan de wieg van de bijzondere leerstoel contentmarketing van de UvA. Van den Boom schreef vijf handboeken over customer media en contentmarketing, waaronder het boek ‘Relatiemedia’. Sinds 2015 publiceert hij met regelmaat in marketingtijdschriften. En nu dus ook in PromZ Magazine en PromZ vak. COLUMN DOOR SAK VAN DEN BOOM
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5