PromZ Vak 02-2020
2020 - nummer 2 - promzvak.nl 31 All I want for Christmas… 9 industrie zocht naar een manier om zijn personeel te verwennen aan het einde van het jaar. Dat werd het traditionele kerstpakket: de doos met (toen nog) schaarse producten. “Vandaag de dag proberen we veel meer een boodschap mee te geven”, zo stelt Sjoerds. “Maar dat mag ook weer niet te belerend zijn. Je kunt best zeggen dat je staat voor gezondheid en iets samenstellen met gezonde maar toch lekkere producten. Maar een springtouw toevoegen aan dat pakket bij iemand met overgewicht gaat te ver en daarmee sla je de plank mis. Het verwenelement moet namelijk in het DNA van het kerstpakket zitten. En wees nou eerlijk. Verwennen zit in een lekkere chocola, een mooie wijn of een heerlijke cake. Maar ook in beauty-producten, waarvan we nu een hele lijn hebben die te combineren is met alle thema’s. Maar in een springtouw?” Upcyclen Het gekke is ook dat hoeveelheid ook met verwennen te maken heeft. Volgens Sjoerds stamt dat uit de tijd waarin je met het gezin die doos ging uitpakken vlak voor kerst. Zo van ‘kijk eens hoeveel…’. “Het klinkt raar, maar wij zijn bijna twee jaar bezig geweest met de ontwikkeling van een goed biologisch pakket. Heel veel inkopers nog steeds kijken naar aantal stuks en biologische producten zijn nu eenmaal duurder dus gaan er standaard minder in een pakket. Toch zijn duurzaamheid en biologisch grotere thema’s voor ons, dus we zijn er ook op een andere manier naar gaan kijken. Hoe kunnen we verpakkingen beter recyclen? Maar ook, kunnen we verpakkingen geen ‘nieuw leven geven’ door te gaan upcyclen? Dus nu kun je dat omdoosje straks gebruiken als pennenbakje. Of kun je die theeverpakking als etiket gebruiken en ga zo maar door. We zijn echt op een creatieve manier gaan nadenken over hoe we producten op een andere, duurzame manier konden inzet- ten. Dit is iets waar we in de toekomst echt op verder gaan borduren. Het grappige is dat nu in de coronatijd iedereen veel meer bezig is met allerlei soorten hobby’s en klussen en daar past de trend van het upcyclen heel goed in. Wij kijken nu naar hoe we producten kunnen opwaarderen, zonder dat je mensen teleurstelt in hun verwachting. Neem bijvoorbeeld onze limonades. Die zijn ambachtelijk gemaakt in een fabriekje in Frankrijk en worden geleverd in een herbruikbare glazen beugelfles. Alles wat we doen moet er op gericht zijn om de ver- wachting van die klant te overtreffen en ik denk dat we daarin slagen.” Van de vloer eten Ik heb heel wat distributiecentra mogen aanschouwen, maar nog nooit zag ik loodsen waar je letterlijk van de vloer kon eten. Tot ik bij Bickery Food Group terecht kwam. Je merkt dat het bedrijf ‘food ademt’. En dat elke medewerker betrokken is bij de producten die het levert. Bickery heeft niet alleen een kerstdivisie, maar is distributeur van merken als Tabasco, Bonne Maman, Propercorn en Daim. z (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5