PromZ Vak 02-2020

2020 - nummer 2 – promzvak.nl 29 8 H et lijkt heel raar om zo halverwege het jaar al over kerstpakketten te hebben. Toch is de voorbereiding voor de kerstpakketten van Bickery Food Group al in volle gang en is de interesse in kerstpakketten volgens Sjoerds ondanks de coronacrisis groter dan verleden jaar. “Kijk, er zit nu gewoon minder geld in de markt. Maar de online business groeit nog steeds. Traditionele branches die groot zijn in onze markt zoals zorg, overheid, transport etc. doen het nu nog heel erg goed en draaien op volle toeren. Als ik kijk naar de belang- stelling op dit moment, dan is deze vele malen groter dan dezelfde tijd verleden jaar. De behoefte aan waarderingsuiting wordt natuurlijk ook groot aankomende kerst. De grote vraag is natuurlijk hoeveel bedrijven gaan er onderuit en hoeveel werklozen zijn er aan het einde van het jaar? Hele sectoren zijn natuurlijk lamgelegd en hoe lang gaan die dat volhouden? De reissector, hotels, horeca, de automobielhandel… Normaal is ons verkoopseizoen van september tot en met december, maar ik denk dat dit wel eens een heel kort en heftig seizoen zou kunnen worden. Van thema naar bouwsteen In de kerstpakkettenbranche wil men zich graag onderscheiden van de concurrentie door het zelf samenstellen van pakketten. De distributeur zoekt eigenlijk niet naar een thema, maar veel meer naar bouwstenen die een eigen visie kunnen uitdragen. “Voorheen ontwikkelden we vooral thema’s, maar nu voldoen we veel meer aan die vraag van de wederverkoper”, vertelt Sjoerds. “Bij kerstpakketten gaat het veelal om ‘make-belief’. Het moet er geweldig uitzien, het moet geweldig smaken, maar het mag eigenlijk niets kosten. Dat is een moeilijk evenwicht. De afgelo- pen jaren zijn we op zoek gegaan naar de beste producenten op allerlei gebieden, waaronder chocolade. Wij zijn nu van mening dat we de onderkant en de bovenkant afdekken met de beste producten. En dat merk je. Zijn we het marktleiderschap enige jaren geleden kwijtgeraakt, nu zijn we hard op de weg terug. Dat komt dus met name omdat we omgeschakeld zijn van alleen thema’s maken naar bouwstenen maken om wederverkopers in staat te stellen een ‘eigen’ kerstpakket te laten maken. Een thema is al snel trendgevoelig en wat nu in is kan volgend jaar weer uit zijn.” Van kerstpakket naar private label? Oscar Sjoerds is commercieel directeur van Bickery Food Kerst Divisie. Hij begon op zijn 27ste bij Blokker als verko- per van tuinmeubelen op de Huishoudbeurs. Via de ‘vloer’ klom hij op tot inkoper op allerlei gebieden (serviesgoed, electronica etc.), waarvoor hij de hele wereld overvloog en veel te vinden was in het verre oosten. Drie jaar geleden begon hij bij Bickery Food Group als interimmanager. Hij had echter veel meer feeling met de kerstdivisie en hij wist deze als commercieel directeur snel weer op een beter niveau te krijgen. De toekomst zou wel eens kunnen zijn dat Bickery zich veel meer gaat toeleggen op private label, al dan niet in samen- werking met de foodmerken, die ze al vertegenwoordigen. Immers, een gepersonaliseerd kerstpakket en een private label liggen in principe niet zover uit elkaar. Bovendien is het bedrijf zeer goed in het neerzetten van sferen, thema’s en het leveren van toegevoegde waarde aan onder meer verpakkingen. “Alles wat we doen moet er op gericht zijn om de verwachting van die klant te overtreffen” Zolang de voorraad strekt Het probleem in kerstpakketten land is dat alle wederverkopers eerst verkopen en dan pas bestellen. Maar ergens in het proces zitten bedrijven zoals Bickery die voorraad houden. En bij kerst- pakketten is het dus op = op. Want er is maar een x-hoeveelheid voorraad. Het is de kunst om de producten zo in te kopen, dat ze een lange THT hebben en voor meerdere thema’s te gebrui- ken zijn. “Wij laten veel producten blanco leveren en etiketteren zelf”, stelt Sjoerds. “Op die manier kunnen we producten binnen andere thema’s laten vallen of zelfs helemaal personaliseren voor bepaalde klanten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. De Sligro en de Makro weten zo ongeveer hoeveel standaardpakketten ze gaan verkopen en die orderen dan ook vooraf. Maar het gros wacht af. Dat is de moeilijkheid van ons vakgebied. Verwennen Het kerstpakket zoals wij dat kennen is ontstaan kort na de tweede wereldoorlog. Er was een tekort aan voedsel en de

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5