PromZ Vak 02-2020
z 2020 - nummer 2 - promzvak.nl 25 8 PromZ Vak Tussenmeting 2020: opeens was alles anders voor het eerst gevraagd wat het verschil is tussen het gemiddelde bedrag van een online order en het gemiddelde bedrag van een offline order. Dan blijkt dat het, zoals misschien wel verwacht mocht worden, bij online orders om gemiddeld veel kleinere orderbedragen gaat dan die bij offline orders. In het eerste kwar- taal van dit jaar was het gemiddelde bedrag van een offline order 1.156 euro tegenover het gemiddelde bedrag van een online order van 425 euro (het gaat hierbij om orders die gerealiseerd zijn door distributeurs). Duurzaam Dat duurzame promotionele producten tegenwoordig een vaste plaats verworven hebben in het aanbod van distributeurs en suppliers is inmiddels wel duidelijk. Gevraagd naar het type pro- motioneel product dat volgens distributeurs dé verkoophit van 2020 wordt, scoren (vermoedelijk eenmalig) corona/veiligheid- gerelateerde producten het hoogst, maar zij worden direct gevolgd door duurzame producten. Tabel 5 laat zien wat de respondenten daar in hun eigen woorden onder verstaan. Gebruikte grond- stoffen (duurzaam of gerecycled) worden het meest genoemd, gevolgd door producten met een lange gebruiksduur en producten die als zodanig een lage belasting voor het milieu opleveren. Daarnaast worden producten genoemd die van recyclebaar of afbreekbaar materiaal zijn gemaakt. Tussen deze beschrijvingen zit uiteraard de nodige overlap. Interessant is dat een beperkt aantal respondenten er ook van uit gaat dat een duurzaam pro- motioneel product per definitie van hoge kwaliteit is, nuttig is en met een hoge gebruikswaarde of onder goede omstandigheden is geproduceerd. Slechts 3% let bij duurzaamheid ook op het transport van de producten en beschouwt een lokaal of in Europa geproduceerd product om die reden als duurzaam. Opvallend is dat vier op de tien distributeurs zich niet durft te wagen aan een definitie. Er is dus geen sprake van een door iedereen omarmde en slui- tende definitie van wat een duurzaam promotioneel product is. Ze moeten lang meegaan, ze moeten van gerecyclede grondstof- fen geproduceerd zijn, ze moeten zelf gerecycled kunnen worden of van afbreekbaar materiaal gemaakt zijn: alle aspecten van duurzaamheid komen aan de orde in de beschrijvingen die de respondenten aan het begrip geven. Misschien wordt het tijd om als branche een nieuwe definitie te formuleren. “Natuurlijk staat bij iedereen corona als eerste op de agenda, maar duurzaamheid volgt als goede tweede” n= 174 % Producten geproduceerd met duurzame of gerecyclede grondstoffen 23 Producten met een lange gebruiksduur 18 Producten die een lage belasting voor het milieu opleveren (‘eco-friendly’) 17 Producten die recyclebaar zijn of van afbreekbaar materiaal zijn gemaakt 12 Producten van hoge kwaliteit 8 Nuttige producten met een hoge gebruikswaarde 6 Producten die onder goede arbeidsomstandigheden zijn geproduceerd 3 Producten die dichtbij of in EU geproduceerd zijn 3 Producten met een milieuvriendelijke verpakking 2 Overige antwoorden 4 Weet niet/geen antwoord 41 Tabel 5: ‘Duurzame promotionele producten’, zoals gedefinieerd door distributeurs en suppliers
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5