PromZ Vak 02-2020

z 2020 - nummer 2 - promzvak.nl 23 8 PromZ Vak Tussenmeting 2020: opeens was alles anders met name aan om meer nadruk op producten te leggen die in Nederland of in de EU worden geproduceerd, zoals in tabel 3 is af te lezen. Daarnaast zeggen 3 op de 10 onder hen dat ze meer spreiding van suppliers willen aanhouden, terwijl er juist een ontwikkeling gaande is om het aantal suppliers waarbij een distributeur inkoopt te beperken. In 2018 kocht een gemiddelde distributeur bij 24 verschillende suppliers in, terwijl dit vorig jaar teruggelopen is tot 21 suppliers. Ook suppliers geven aan dat ze naar aanleiding van de crisis over een (eventuele) grotere rol voor Europa als productiegebied nadenken, terwijl 1 op de 5 ook denkt aan het aanhouden van grotere voorraden van bepaalde producten. Tenslotte is nog aan de respondenten gevraagd of zij al op eigen initiatief hun klanten geïnformeerd hadden over de mogelijke gevolgen van de coronacrisis voor de beschikbaarheid van pro- motionele producten. De helft van de distributeurs had dat begin april al gedaan, evenals twee derde van de ondervraagde suppli- ers. We nemen overigens aan dat op het moment van publicatie een veel groter aantal leveranciers van promotionele producten contact heeft gezocht met hun klanten. Eens zal ook deze crisis voorbij zijn en tot die tijd is het verstandig om goed contact met klanten te houden, ook als zij op dit moment niets kunnen of willen bestellen. Andere ontwikkelingen: offline v.s. online Op dit moment schieten de omzetten van Nederlandse webshops omhoog. Hoe zit dat met de online verkopen van distributeurs? Aannemelijk is dat als er nog omzet geboekt wordt door distri- buteurs, dit voor een belangrijk deel online zal gaan. Of dat voor iedere distributeur geldt is de vraag. In tabel 4 wordt weerge- geven hoe distributeurs zichzelf zien: als een offline distributeur of als een online distributeur. Meer dan 80% blijkt zichzelf toch vooral te zien als een offline distributeur, ook als men online activiteiten ontplooit. Rond 18% van de distributeurs legt in de bedrijfsvoering de nadruk op online activiteiten. Daar is sinds 2019 nauwelijks iets aan veranderd. Als distributeurs via hun webshop verkopen, dan levert die web- shop gemiddeld bijna 32% van de totale bedrijfsomzet op. Dat percentage is de laatste jaren voortdurend gestegen, van 24% in 2016 tot 26% in 2017, 27% in 2018 en 32% in 2019. Dit jaar is n= 55 % Meer nadruk op producten die in Nederland of in de EU worden geproduceerd 58 Meer spreiding in suppliers waarbij ingekocht wordt 29 Meer spreiding in herkomstlanden van verhandelde producten 13 Meer voorraad aanhouden van bepaalde producten 4 Anders 31 Tabel 3: Mogelijke beleidsveranderingen als gevolg van corona-crisis (distributeurs) 2020 2019 n= 141 90 % % We zijn met name een offline distributeur 54 50 We zijn meer offline dan online distributeur 28 33 We zijn meer online dan offline distributeur 7 10 We zijn met name een online distributeur 11 7 Totaal 100 100 Tabel 4: Hoe zien distributeurs zichzelf?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5