PromZ Vak 02-2020

z 2020 - nummer 2 - promzvak.nl 17 Han van Houten: 40 jaar ervaring in de markt van promotionele producten 9 voor de opzet van het cadeau cheque systeem Present Gallery. Dat was een chequeboek met vouchers. De prijs 25 gulden. Cadeau inclusief verzending. Met zo’n boekje kon je dan thuis op de bank wat uitzoeken, je stuurde die cheque op en je cadeau werd thuisgestuurd. In het begin was dat heel lastig. Jos had dat concept in Amerika gezien en dacht dat kan ik hier ook. Maar we moesten alles vanaf scratch verzinnen. Hoeveel van die boekjes ga je aan bedrijven verkopen? We wisten het gewoon niet. Dus we begonnen met het zoeken naar producten en gingen bijvoorbeeld met Philips praten. Nou, die hadden nul interesse. Zo kwamen we bij Aad Ouborg van Princess terecht. Die durfde als relatieve nieuwkomer wel een gokje met ons te wagen. We begonnen met de verkoop van ongeveer 500 boekjes. En vervolgens verkochten we er iets van 10.000. Maar toen kwamen ineens postzakken cheques binnen. Dan moet je echt aan de bak, want wat bestelt men? We dachten, laten we de eerste 1000 als voorbeeld nemen en dat extrapoleren naar het totaal aantal cheques, dat geven we dan door aan de leveranciers. Ineens bestelden we 1000 citruspersen en 750 tosti- ijzers. Je begrijpt, de rode loper ging uit bij onze leveranciers. Het chequesysteem werd een groot succes in Nederland.” Zaken doen met China Na Jos Schröer kwam Van Houten bij PSL in Zoetermeer terecht als marketingmanager. Daar kwam hij voor het eerst in aanra- king met zaken doen met China. “Onze moedermaatschappij was groot in horloges (later ook USB en elektronica) die werden daar al geproduceerd”, zo vertelt Van Houten. “Dus was het zeg maar logisch dat we daar meer gingen uitbesteden. Wij waren een relatief kleine speler in de markt. Met een tamelijk specialistische technische achtergrond. Wij ontwikkelden een systeem waarbij we binnen een week horloges konden leveren uit China. Werd dat gekopieerd door de concurrent die het vervolgens binnen vijf dagen kon. Ik woonde in die tijd in Nieuwerkerk aan de IJssel, op de hoek waar ik woonde zat een Italiaan. Jos Schröer en Coen Kurz (toen eigenaar van the Peppermint Company, helaas overleden), had- den daar een etentje gehad en kwamen aansluitend nog even een wijntje drinken bij mij thuis aan de keukentafel. Daar werd het idee geboren om te gaan samenwerken met een aantal specialisten als The Specialists. Een marketingclub, waar ieder lid best een mooi bedrag in zou stoppen om een gezamenlijke een campagne te ontwikkelen als tegenwicht richting de grote “Generalisten”. Als eerste grote activiteit hebben we toen een racedag op Zandvoort georganiseerd: The Specialists Race Day. Dat werd me toch een succes.” Xindao Het succes van The Specialists en specifiek het werk dat Van Houten voor de groep deed, bleef niet onopgemerkt. Hij werd dan ook door Xindao (een van de leden van het eerste uur) bena- derd toen daar de functie van marketingmanager vrijkwam. “In eerste instantie heb ik toen nee gezegd, omdat ik vond dat ik het niet kon maken om over te stappen naar een bedrijf binnen The Specialists”, stelt Van Houten. “Maar toen ik er nog eens goed over nadacht heb ik het toch gedaan. Het was zo’n mooie kans. En dat is nu 12 jaar geleden. Bij Xindao hebben we de unieke marktpositie bereikt omdat we in het “Gift” segment zitten, goed zijn in eigen design en posi- tionering. We hebben ook altijd geïnvesteerd in goede eigen marketingmaterialen. Dat kost veel geld, maar dat betaalt zich wel uit. Ook hebben we in een heel vroeg stadium gekozen voor duurzaamheid. Echt als voorloper in onze industrie. Ik moet zeggen dat het me een heel goed gevoel geeft dat ik een stukje heb kunnen bijdragen aan dat succes. Daar ben ik trots op. Het is heel raar, maar ik bedenk me nu: ik begon mijn werkzame leven midden in de oliecrisis en ik beëindig mijn werkzame leven midden in de coronacrisis… “Ik begon mijn werkzame leven midden in de oliecrisis en ik beëindig mijn werkzame leven midden in de coronacrisis”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5