PromZ Vak 01-2020
z 2020 - nummer 1 - promzvak.nl 57 PromZ Product Première 2020 een groot succes 9 ken het meest genoemd. Opvallend is wel dat van aandacht voor kerstpakketten, of onderdelen daarvan, in Leuven in beperkte mate sprake was. Terwijl ruim meer dan de helft van de dis- tributeurs die Nieuwegein bezochten zich wel bezighoudt met kerstpakketten. Verder is het opvallend dat rond de 90% van de bezoekende distributeurs zich met de verkoop van promotioneel textiel bezighouden, terwijl slechts een op de vijf exposanten promotioneel textiel op de beurs presenteerde. Zaken doen op de beurs Een beurs is geen plaats waar concrete orders worden genoteerd. Ook het aantal offertes die op de beurs werden uitgebracht was niet zo hoog: gemiddeld 5 per exposant in Leuven en gemiddeld 9 per exposant in Nieuwegein. Maar op beide beurzen konden de exposanten wel met enkele tientallen distributeurs afspraken maken voor verder contact na de beurs. Meer dan 90% van de exposanten gaf aan dat verreweg de meeste beursbezoekers tot hun doelgroep behoorden. Gelet ook op het hoge bezoekersaantal van PromZ Product Première hebben de exposanten hun handen vol gehad. Zo hebben exposanten in Nieuwegein op één dag met gemiddeld 80 bezoekers een gesprek gehad. Ook bezoekers waren druk Gemiddeld sprak een bezoeker in Leuven met ruim 12 standhou- ders en in Nieuwegein met bijna 10 standhouders. Uiteraard heeft dit beursgedrag effect gehad op de tijd die bezoekers op de beurs rondbrachten. Bezoekers in Leuven en in Nieuwegein brachten gemiddeld zo’n 3 uur op de beursvloer door, zoals te zien in tabel 2. Over het aanbod van exposantenwas het overgrote deel van de bezoekers tevreden, zowel in België als in Nederland. Men had hooguit op wat meer aanbod van kleding en textiel gehoopt. En sommige bezoekers vonden dat de exposanten meer werk hadden moeten maken van het presenteren van echt innovatieve producten. Communicatie over de beurs is belangrijk Om te zorgen dat de juiste bezoekers in grote getale een beurs als PromZ Product Première bezoeken, moeten zowel de beursorgani- satie als de exposerende suppliers de nodige tools inzetten. Tabel 3 geeft aan welke tools de exposanten hebben gebruikt om hun deelname aan PromZ Product Première 2020 te promoten. Hieruit blijkt dat social media het meest frequent ingezet zijn. De activi- teiten van de suppliers hebben zeker hun doel niet gemist, want in Leuven gaf driekwart en in Nieuwegein twee derde van de bezoe- kers aan dat zij door een supplier van promotionele producten en diensten op de hoogte zijn gebracht van PromZ Product Première. Social media worden overigens door de bezoekers nauwelijks als een bron van informatie over de beurs genoemd, hoewel ze breed ingezet zijn door de exposanten. Rond de helft van de bezoekers heeft zich uiteindelijk voorafgaand aan de beurs via een link van de supplier online geregistreerd. De andere helft heeft zich zelf rechtstreeks bij de beursorganisatie online geregistreerd. Vrijwel niemand registreerde zich op de dag zelf bij de balie. De bezoekers hebben dus hun beursbezoek tijdig gepland en bovendien blijkt eens te meer dat exposanten een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van het daadwerkelijke beursbezoek. De resultaten van de onderzoeken onder beursbezoekers en expo- santen hebben zeker bijgedragen aan het besluit van Het Portaal om het PromZ Product Première concept ook in 2021 weer uit te gaan rollen. De overgrote meerderheid van de exposerende sup- pliers heeft al aangegeven dan weer als exposant aanwezig te willen zijn en ook 90% van de bezoekers zegt van plan te zijn een volgende editie van PromZ Product Première te gaan bezoeken. PromZ Product Première 2020 is een goed voorbeeld van positieve synergie tussen suppliers, distributeurs en beursorganisatie. Leuven Nieuwegein % % Minder dan een uur 3 2 Een uur tot twee uur 15 21 Twee tot drie uur 27 28 Drie tot vier uur 21 28 Meer dan vier uur 34 21 Totaal 100 100 Gemiddeld (minuten) 191 177 Tabel 2: Gemiddelde tijd doorgebracht op PromZ Product Première 2020 door bezoekers % Inzet van social media 62 Versturen van een e-mail nieuwsbrief naar klanten/relaties/prospects 44 Telefonisch contact met klanten/relaties/prospects om ze op de hoogte te brengen van de beurs 31 Banners op de eigen website 25 Gebruik van een hyperlink op de eigen website naar de website van PromZ Product Première 19 Versturen van een postale mailing naar klanten/relaties/prospects 12 Anders 19 Tabel 3: Tools die exposanten gebruikten om hun deelname aan PromZ Product Première 2020 te promoten
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5