PromZ Vak 01-2020
z 51 2020 - nummer 1 - promzvak.nl Trots op ons vak 9 Be good and tell it. Als we ons vak goed voor het voetlicht wil- len brengen bij eindklanten, moeten we als uitgever samen met distributeurs de schouders eronder zetten en gezamenlijk missie- werk verrichten. Wij kunnen laten zien dat promotionele producten werken, dat het een leuk en interessant vak is. En wellicht het belangrijkste, dat promotionele producten en diensten altijd seri- eus overwogen worden in de mix van communicatiemiddelen.” Wie de schoen past… Als uitgeverij zal Het Portaal er alles aan doen om deze editie van PromZ Live te laten slagen. Daartoe is verleden jaar een uitge- breide evaluatie gedaan bij exposanten en zo is er een concept bedacht dat in deze editie tot uitvoering zal worden gebracht. Er komt een campagne gericht aan 1200 marketeers, een apart semi- narprogramma voor directiesecretaresses en HR-managers en een beursindeling op thema (groen, specialisten etc.). Met name de campagne die zich richt op marketeers is opmerkelijk te noemen, vindt Swaab. “We sturen vooraf als teaser een gepersonaliseerde schoenentas naar 1200 marketeers. Deze bevat de uitnodiging voor de beurs en het seminarprogramma. Als ze besluiten te komen, kunnen ze zich online registreren en tegelijkertijd hun eigen Craft sportschoen samenstellen. Dus met eigen kleuren en bedrukt met eigen initialen. Die schoenen staan klaar bij de ingang van de Kromhouthal op het moment dat ze naar de beurs komen. Kortom, we zetten zelf zwaar in op persoonlijke communicatie met een mooi promotioneel product. Gelukkig zijn er ook al aardig wat standhouders die zelf al actie ondernemen om meer bezoekers te trekken.” Sport en vitaliteit 13 en 14 mei is de Kromhouthal niet alleen het decor waarin standhouders hun producten en noviteiten tonen, er zullen ook veel seminars te bezoeken zijn. Dit jaar, waarin er enorm veel grote evenementen plaatsvinden zoals de Heineken Dutch GP in Zandvoort, het EK Voetbal, de Olympische spelen, het Eurovisie Songfestival en Sail Amsterdam, staat PromZ Live in het teken van sport en vitaliteit. Ook in de seminars komt dit thema terug. Zo spreekt Steven Sedee, sponsormanager van ING Nederland, over de sponsoring van het Nederlands Voetbalelftal. Martin de Winter van Hokra legt tijdens zijn seminar uit hoe bedrijven met een kleiner budget toch effect kunnen bereiken met de inzet van een promotie tijdens een sportevenement. Maar PromZ Live bedient niet alleen marketeers. John Michael Swaab: “Bij heel veel bedrijven bepaalt de (directie)secretaresse of de HR-manager de aanschaf van bijvoorbeeld relatiegeschen- ken en kerstpakketten. Deze mensen willen we overhalen om ook echt naar de beurs te komen. Natuurlijk kun je je online ori- ënteren, maar je wilt een product toch ook echt zien, voelen en ruiken en persoonlijk advies inwinnen. Bovendien is er ook een seminarprogramma, onder meer met futurist Justien Marseille, die een geweldige kijk heeft op trends en ontwikkelingen. Door haar seminar te bezoeken zal je keuze voor een goed geschenk voor een bepaalde doelgroep makkelijker gemaakt worden. Daarnaast willen we ook op het gebied van duurzaamheid kennis vergroten. Er is nog een hoop onduidelijkheid over wat nu eigen te recyclen is bijvoorbeeld. Er komt een spreker die daar veel verstand van heeft uitleggen hoe het nu precies zit met composteerbaar, recyclebaar, bio-degradable et cetera.” Gezamenlijk optrekken Een vakgebied op de kaart zetten lukt je als uitgever niet alleen. Distributeurs moeten zich realiseren dat promotionele producten in de week van PromZ Live meer dan ooit onder de aandacht komen van het grote publiek. Alle grote kranten en zelfs televisie besteedt er aandacht aan. De week van PromZ live is eigenlijk de week van het promotionele product. Dat moeten we volgens Swaab met zijn allen ondersteunen. “Dit is de week, waarin we iedereen kunnen duidelijk maken wat ons vakgebied inhoudt, hoe goed we bezig zijn op het gebied van verduurzaming, hoe effectief een promotioneel product kan zijn en hoe leuk ons vak- gebied is. Dat kunnen we alleen met zijn allen doen, met de inzet van ons als uitgever en met die van de distributeurs en suppliers. Laat iedereen vanaf weer trots zijn op ons mooie vak en laten we dat met zijn allen uitdragen.” "PromZ Live is eigenlijk de week van het promotionele product"
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5